سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان: حاشیه نشینی، بلای شهر کرمان


سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرد:حاشیه نشینی، بلای شهر کرمان
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان با ابراز نگرانی از پدیده حاشیه نشینی در شهر کرمان گفت: حاشیه نشینی، بلای شهر کرمان است.
کمال جوانمرد، حاشیه ‌نشینی را یکی از مهم‌ترین علل بروز آسیب‌های اجتماعی ‌دانست و افزود: بنابر تحقیقات انجام شده، حاشیه نشینی با بروز جرایمی مانند، سرقت، نزاع، قتل، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر رابطه مستقیم و معناداری دارد.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان، تمرکز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در شهر کرمان، وقوع زلزله بم و خشک‌سالی‌های اخیر جنوب استان را از عوامل مهاجرت و ایجاد حاشیه نشینی در کرمان برشمرد و افزود: اکثر حاشیه نشینان، گرفتار بیکاری، فقر و یا شغل‌های کاذب هستند.
جوانمرد، مساحت شهر کرمان را  بالغ بر 13 هزار هکتار و جمعیتی حدود 600 هزار نفر عنوان کرد و افزود: تراکم جمعیت در هر هکتار حدود 40 نفر است و با چنین تراکمی، شهر کرمان نیازمند توسعه عمودی است و باید از گسترش افقی بیشتر با ایجاد کمربند سبز گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه استاندارد کاربری مسکونی زمین برای احداث بنا باید 240 نفر در هکتار باشد گفت: شاخص تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ دنیا 300 نفر در هر هکتار است.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان با تاکید براینکه باید تلاش مسئولان به نوسازی بافت قدیمی شهری اختصاص یابد افزود: متاسفانه برخی نقاط از بافت قدیمی شهر کرمان به عنوان محل سکونت افاغنه قرار گرفته است.
جوانمرد با قدردانی از حمایت استاندار کرمان و اقدام خوب شورای اسلامی شهر کرمان و شهرداری در مقابله با پدیده حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی در کرمان، نیازمند ساماندهی و فراهم کردن امکانات موردنیاز جهت کم کردن فاصله موجود با ساکنان شهری است و این امر با مشارکت تمامی ادارات و ارگان‌های شهر کرمان میسر خواهد شد.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان به تصرف برخی از اراضی دولتی توسط افراد سودجو در حاشیه‌های شهر کرمان نیز اشاره کرد و گفت: با دستور قاطع استاندار کرمان مبنی بر برخورد قانونی با پدیده زمین خواری و به همت شورای تامین و همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی خوشبختانه هزار و 120 هکتار از اراضی دولتی و تغییر کاربری داده شده در شهر کرمان از دست متصرفان و زمین خواران آزاد شد.
وی از افرادی که قصد خرید زمین یا ملکی در حاشیه شهر کرمان دارند خواست از طریق مراجع ذیصلاح استعلام لازم را دریافت و سپس به خرید اقدام کنند و افزود: با توجه به اینکه خرید و فروش زمین‌ها و املاک برخی نقاط شهر هنوز به صورت اسناد غیر رسمی و دستی انجام می گردد شایسته است اداره ثبت اسناد و املاک به منظور جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری نسبت به تبدیل اسناد دستی به اسناد رسمی اهتمام ورزد.
سخن‌گوی شورای اسلامی شهر کرمان، عدم دسترسی کافی به امکانات آموزشی، رفاهی و بهداشتی را از دیگر مشکلات حاشیه نشینی عنوان کرد و از تمامی، ادارات و نهادهای شهر کرمان و مردم فهیم خطه کریمان درخواست کرد تا در ساختن شهری آباد و شایسته کرمان و کرمانی تلاش نمایند./پایان خبر


خبرنگار: جلیل کاظمی پور

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *