شهردار کرمان بر افزایش پلکانی عوارض خدمات شهری تأکید کرد


شهردار کرمان خواستار افزایش پلکانی، نسبی و منطقی عوارض خدمات شهری در شهر کرمان شد.

ابوالقاسم سیف‌الهی در نشست عمومی امشب شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این‌که مردم توقع دارند که شهری زیبا و آباد داشته باشند، اما به اندازه‌ی آبادانی شهر هزینه پرداخت نمی‌کنند، گفت: اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود، به‌طور قطع می‌پذیرند و با شورای اسلامی شهر و شهرداری کرمان برای پرداخت هزینه‌ی شهری آباد و زیبا، هم‌راه می‌شوند.

هزینه‌ی خدمات شهری هر شهروند کرمانی، 82هزار تومان

وی افزود: هزینه‌ی خدمات شهری هر شهروند کرمانی، 82هزار تومان است؛ بنابراین، شهروندان کرمانی باید با پرداخت این هزینه، به شهرداری کمک کنند تا شهرداری درآمدهای دریافتی از محل فروش زمین، حق تفکیک، صدور پروانه‌ی ساختمان و فروش تراکم را در امور زیرساختی هزینه کند.
شهردار کرمان ادامه داد: درست نیست که درآمد حاصل از فروش زمین و صدور پروانه‌ی ساختمان را برای تنظیف و جمع‌آوری زباله هزینه کنیم.
سیف‌الهی هم‌چنین اجرای قانون پرداخت حق بیمه‌ی تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی را، موجب کاهش 40درصدی درآمد شهرداری‌های کشور دانست.

عوارض صنوف شهرهای دیگر، 146درصد بیش‌تر از کرمان
معاون اداری و مالی شهردار کرمان نیز در این نشست گفت: هزینه‌های خدمات شهری شامل جمع‌آوری زباله و تنظیف، فضای سبز و آتش‌نشانی در طول سال 54میلیارد تومان است که از این میزان در حال حاضر، 19میلیارد تومان توسط شهروندان پرداخت می‌شود.
محمد فروغی ضمن ارایه‌ی گزارشی از وضعیت مالی شهرداری در 9 ماهه‌ی نخست امسال، به میزان عوارض خدمات شهری کرمان به نسبت شش شهر دیگر از جمله شیراز، زاهدان، بندرعباس، سیرجان، مشهد و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: دریافت عوارض از صنوف در این شش شهر به‌طور میانگین، حداقل 146درصد بیش‌تر از کرمان است.
در ادامه‌ی این نشست، رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌ها پرداختند.

زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی با اشاره به برگزاری سوگواره‌ی رباب، از برگزاری اختتامیه‌ی این سوگواره در بهمن‌ماه خبر داد و گفت: به گفته‌ی حجت‌الاسلام حسینی معاون فرهنگی- اجتماعی شهردار، برگزاری سوگواره‌ای با این نام، در سطح کشور بی‌نظیر است.
وی هم‌چنین به کسب رتبه‌ی نخست توسط دانش‌آموزان کرمانی در جشنواره‌ی خوارزمی اشاره کرد و خواستار تجلیل از برگزیدگان این جشنواره شد.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست نیز با مهم‌ خواندن آموزش در پیش‌گیری از بیماری‌ها، خواستار اختصاص برخی تابلوهای شهری به پیام‌های بهداشتی شد.
مهنوش مؤمنی رییس کمیته‌ی پسماند کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست هم به معضل بوی نامطبوع کارخانه‌ی شیر پگاه و شکایت شهروندانی که در نزدیکی این کارخانه سکونت دارند، اشاره کرد و گفت: در این خصوص به دستور فرماندار کرمان برای بررسی موضوع کارگروهی تشکیل و هم‌چنین از سوی شورای اسلامی شهر کرمان هم موضوع پی‌گیری شد.
وی افزود: در پی‌گیری و بازدید برخی از اعضای شورای شهر از محل، تأیید شد که بوی نامطبوع آن‌چنانی که شاکیان از آن شکایت داشتند، وجود ندارد؛ ضمن این‌که مدیران این کارخانه، با بررسی فاضلاب کارخانجات شیر پگاه در سایر نقاط کشور، سیستم فاضلاب را اصلاح کرده‌اند.
صدیقه زاهدی رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم در این نشست به برگزاری جشنواره‌ی ورزشی محلات با هم‌کاری اداره‌کل ورزش و جوانان و شهرداری کرمان در دهه‌ی فجر اشاره کرد و گفت: قرار است تا در ایام دهه‌ی فجر، جشنواره‌ی ورزشی محلات در محله‌های مختلف شهر کرمان برگزار شود؛ ضمن این‌که برگزاری این جشنواره در سایر فصول سال از جمله ایام تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

نام‌گذاری میدان اول هفت‌باغ به نام «محمد رسول‌الله»
رویا دیوان بیگی رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی هم در این نشست ضمن محکوم‌کردن حرکت ضداسلامی روزنامه‌ی فرانسوی از نام‌گذاری میدان اول هفت‌باغ علوی به نام «محمد رسول‌الله» (صلی‌الله‌علیه و آله) به‌عنوان یکی از مصوبات این کمیسیون یاد کرد که این مصوبه مورد تصویب تمام اعضای شورای اسلامی شهر کرمان قرار گرفت.
وی هم‌چنین از برگزاری برنامه‌ای با موضوع عفاف و حجاب با حضور «الهام چرخنده» بازیگر سینما در ساعت ده فردا دوشنبه، در سالن خانه‌ی شهر کرمان خبر داد.
دیوان‌بیگی هم‌چنین بر ساخت و توسعه‌ی فرهنگ‌سراها در نقاط مختلف شهر با مشارکت خیران و مردم تأکید کرد.
وی بازدید اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از صدا و سیمای مرکز کرمان در تاریخ نهم بهمن‌ماه را یکی دیگر از مصوبات کمیسیون فرهنگی و آی‌تی دانست.

تقدیر از اقدامات شهرداری در زمینه‌ی زیباسازی
زهرا لری رییس کمیسیون خدمات شهری هم آسفالت کوچه‌های 37، 39 و 41 شهرک بنی‌هاشم، با توجه به پرداخت خودیاری توسط ساکنان این کوچه‌ها را از جمله مصوبات این کمیسیون دانست.
وی ضمن تقدیر از اقدامات قابل‌توجه شهرداری در زمینه‌ی زیباسازی شهر کرمان گفت: زیباسازی شهر باید به‌گونه‌ای انجام شود که ماندگار باشد.
سامان‌دهی ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر و بررسی مشکلات پایانه‌ی مسافربری آدینه‌ی کریمان نیز از دیگر مواردی بود که لری به آن‌ها اشاره کرد.
منصور ایرانمنش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم در این نشست به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
هم‌چنین محمدیاسین پنجعلی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری بر پی‌گیری موضوع قانون پرداخت حق بیمه‌ی تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی تأکید کرد و خواستا رفع بلاتکلیفی شهروندان در خصوص این قانون شد.
وی گفت: با توجه به موضوع تجمیع عوارض شهرداری که در این قانون ذکر شده، فروش پارکینگ و تراکم نباید به‌عنوان عوارض محسوب شود؛ بنابراین، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان باید در این خصوص هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند.
شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: شهرداری در ازای فروش پارکینگ موظف است همان مبلغ را در جای دیگر پارکینگ تأمین کند و در فروش تراکم هم به‌عنوان حق ارتفاع، باید در نقطه‌ای دیگر فضای عمومی از جمله پارک و بوستان ایجاد شود؛ بنابراین، فروش پارکینگ و تراکم، شامل عوارض شهری نمی‌شود.
پنجعلی‌زاده در ادامه، به استفاده‌ی برخی افراد از ملک مسکونی به‌عنوان آموزشگاه از جمله مدارس غیرانتفاعی انتقاد کرد.
وی گفت: استفاده از ملک مسکونی فقط برای برخی آموزشگاه‌های هنری کوچک که نه درآمد چندانی از محل آموزشگاه دارند و نه ایاب و ذهاب افراد، برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند، قابل قبول است.
سیف‌الهی شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: استفاده از منزل مسکونی به‌عنوان مدرسه‌ی غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های مختلف دیگر، علاوه بر این‌که از نظر استحکام بنا برای دانش‌آموزان خطرآفرین است، موجب ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها نیز می‌شود.
در این نشست، یوسف جعفری عضو کمسیون برنامه و بودجه نیز در غیاب علی منصوری رییس این کمیسیون، به بیان آخرین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *