کالبد فرهنگی و اجتماعی بم زخمی است و نیازمند التیام


سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان در مراسم یازدهمین سالگرد زلزله دلخراش بم عنوان کرد:
کالبد فرهنگی و اجتماعی بم زخمی است و نیازمند التیام
نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در مراسم یازدهمین سالگرد زلزله دلخراش بم که با حضور حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات، مهندس چمران رئیس شورای عالی استان‌ها، محمد سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان، علی‌رضا رزم حسینی استاندار کرمان و جمعی از مسوولان در بم برگزار شد گفت: بعد از گذشت یازده سال از زلزله دلخراش بم، هنوز کالبد فرهنگی و اجتماعی این شهر زخمی و نیازمند التیام است.
کمال جوانمرد، یاد و خاطره جان باختگان زلزله 5 دی ماه1382 بم را گرامی داشت و افزود: بالغ بر 70 درصد شهر بم نوسازی شده ولی متاسفانه بعد از گذشت 11 سال، هنوز 30 درصد از آثار زلزله به صورت آوار باقی مانده که ضمن تداعی آن حادثه دلخراش، رنجش خاطر شهروندان بم را در پی دارد.
نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها، به سه دوره سفر مقام معظم رهبری به شهر بم و تاکید ایشان بر نوسازی این شهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دولت و مردم بم با اهتمام جدی در نوسازی این شهر مشارکت داشتند ولی زدودن آثار به جا مانده از زلزله نیازمند تلاش جدی است.
جوانمرد به آسیب‌شناسی زلزله دلخراش بم پرداخت و تاکیدکرد: چنانچه ساخت و سازهای شهر بم برمبنای استانداردهای لازم و  اجرای کامل «پدافند غیرعامل» انجام می شد، تلفات زلزله به طور چشمگیری کاهش می یافت.
عضو هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها، عدم رعایت ساده‌ترین اصول مهندسی در اکثر ساختمان‌های شناژی و اسکلت فلزی و بافت سنتی و فرسوده را از مهم‌ترین عامل تلفات در زلزله بم دانست.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی استان‌ها به بررسی تاثیرات منظر شهری در سلامت روانی شهروندان اشاره کرد و افزود: محیط زیبا  ضمن ایجاد رفتار زیبا و بهبود سلامت روانی اثر بسزایی در تقویت ایمان دارد و برعکس محیط‌های نازیبای شهری ضمن ایجاد معضلات فرهنگی و اجتماعی، زمینه خشونت و پرخاشگری را نیز فراهم خواهد کرد.
جوانمرد، مهم‌ترین شاخص توسعه را تامین منابع پایدار عنوان کرد و گفت: شایسته است مردم با پرداخت هزینه شهر نشینی از قبیل عوارض در توسعه شهری مشارکت نمایند.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در پایان سخنان خود گفت: مردم بم به همگان ثابت کردند که در سخت‌ترین شرایط می توانند توانمندترین مردم باشند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *