اعطای تسهیلات ویژه به شهروندان در سه ماه پایانی امسال


اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، با اعطای تسهیلات تشویقی در سه ماه پایان سال برای عوارض و جرایم مختلف شهرداری، موافقت کردند.

در نشست عمومی شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد، فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان، به درخواست شهردار کرمان مبنی بر اعطای تسهیلات ویژه به شهروندان در سه ماه پایانی سال اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و برای کمک به رونق ساخت و ساز، در سه ماه پایانی سال، به عوارض و جرایم محاسبه‌شده تخفیفاتی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: بر این اساس، افرادی که در زمان تعیین‌شده، وجه نقد به حساب شهرداری واریز کنند، در دی‌ماه 25 درصد، بهمن‌ماه 20 درصد و در اسفندماه از 15درصد تخفیف بهره‌مند خواهند شد.

مؤیدی از شهروندان خواست برای تسریع در پروژه‌های مختلف شهری، با استفاده از این فرصت، جرایم معوق خود را پرداخت کنند.

زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی نیز در این نشست، به رونمایی از پته‌ی حرم امام حسین (علیه‌السلام) که توسط بانوان کرمانی دوخته شده است، اشاره کرد و گفت: آیین رونمایی از این پته، با حال و هوای معنوی خاص و با حضور 900 نفر از دانشجویان سراسر استان و مردم کرمان برگزار شد.

صدیقه زاهدی رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم به مصوبات این کمیسیون اشاره کرد و گفت: در کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان، ازدواج و طلاق زوج‌های جوان بررسی و این موضوع مطرح شد که پیش از پرداختن به هر مقوله‌ای، باید برای تحکیم بنیان خانواده‌ها، چاره‌ای اندیشید.

وی افزود: در همین خصوص یک گروه تحقیقاتی از جهاد دانشگاهی، 4200 زوج جوان را مورد بررسی قرار داده است؛ ضمن این‌که این نهاد در همین زمینه به مراکز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، مشاور اعزام می‌کند.

زاهدی ادامه داد: در همین رابطه در نشست کمیسیون مصوب شد تا طرح ایجاد شبکه‌ی اجتماعی «مسجدمحله» برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای بررسی و اجرا شود.

در ادامه، مهنوش مؤمنی عضو شورای اسلامی شهر کرمان، دوخت پته توسط بانوان کرمانی برای ضریح مطهر امام حسین (علیه‌السلام) را کاری بزرگ و ارزشمند دانست و گفت: دوخت این پته با متراژ 55 مترمربع، حرکت فرهنگی بزرگی است و نام بانوان کرمانی با این اقدام خواهد درخشید.

رویا دیوان‌بیگی رییس کمیسیون فرهنگی و آی تی هم، به برپایی نمایشگاه ازدواج توسط اداره کل ورزش و جوانان در بهمن‌ماه امسال اشاره کرد و خواستار هم‌کاری شهرداری در برپایی این نمایشگاه شد.

وی هم‌چنین خواستار ایجاد پژوهشکده‌ی مطالعات شهری شد و گفت: این پژوهشکده، می‌تواند اتاق فکری برای شورای اسلامی شهر کرمان باشد.

دیوان‌بیگی هم‌چنین از اجرای طرح ارزیابی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و شناسایی معضلات اجتماعی به صورت آزمایشی در شهرک افضلی‌پور کرمان در سال آینده خبر داد و گفت: این طرح در راستای شناسایی راه‌کارها برای رفع معضلات اجتماعی اجرا می‌شود و گستره‌ی اجرای آن همه‌ی شهرک‌های شهر کرمان است.

وی بر تعامل بیش‌تر شورای اسلامی شهر کرمان و صدا و سیمای مرکز کرمان تأکید کرد و از اعلام آمادگی صدا و سیما برای تعامل بیش‌تر با شورا خبر داد.

برگزاری جشنواره‌ی فرهنگ شهروندی در ایام‌الله دهه‌ی فجر امسال و ارایه‌ی طرح مشترک کمیسیون فرهنگی و آی‌تی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در راستای طرح توسعه‌ی فرهنگی استاندار کرمان نیز، از دیگر مواردی بود که رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی شورای اسلامی شهر کرمان به آن‌ها اشاره کرد.

زهرا لری رییس کمیسیون خدمات شهری نیز، زیباسازی شهر را از وظایف ذاتی شهرداری برشمرد و در این خصوص از شهردار کرمان و هم‌کارانش برای اقدامات بسیار خوب شهرداری در زمینه‌ی زیباسازی شهر کرمان تقدیر کرد.

وی افزود: وسایلی که به عنوان مبلمان شهری در یک معبر استفاه می‌شود، از جمله نیمکت، سطل زباله و پل‌های جوی‌ها، باید از هارمونی و هماهنگی برخوردار باشند که خوش‌بختانه در این خصوص نیز اقدامات خوبی در شهر کرمان در دست اجراست.

لری هم‌چنین بر برپایی بازارچه‌های عرضه‌ی صنایع دستی و تولیدات خانگی در شهر کرمان تأکید کرد.

علی‌اکبر مشرفی رییس کمیسیون عمران، نظارت و مسایل کلان‌شهرها نیز به نشست این کمیسیون با حضور مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ی استان کرمان و شهردار کرمان اشاره کرد و گفت: در این نشست موضوع زمین‌های وقفی که شهرداری واگذار می‌کند و یا می‌فروشد، بررسی و مقرر شد در زمان فروش ملک، شهرداری از اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ی استان کرمان استعلام کند.

وی افزود: اوقاف نیز باید نوع و میزان وقف را در پاسخ استعلام قید کند و پس از آن شهرداری پاسخ استعلام را به کارشناسان اعلام کند تا ملک بر اساس آن قیمت‌گذاری شود؛ ضمن این‌که موارد به خریدار تفهیم شود و خریدار نیز متعهد شود که در هنگام انتقال، مراتب را به شخص دوم تفهیم کند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

مشرفی ادامه داد: در املاک مسیری هم، میزان تعریض به اوقاف اعلام خواهد شد تا مستأجر سهم‌الوقف را در وجه اوقاف پرداخت کند و پس از آن، اوقاف اجازه‌ی تعریض دهد.

وی بیان کرد: در تفکیک اراضی که کل یا قسمتی از آن‌ها وقفی است نیز مقرر شد تا سند اجاره برای شهرداری سند محسوب شود و شهرداری بر اساس آن، زمین را تفکیک کند.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم به برگزاری نشستی با حضور استاندار و شهردار کرمان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح «امام‌زاده محمد» با مشارکت اوقاف و شهرداری از جمله مواردی بود که در این نشست مصوب و مقرر شد تا 22 قطعه از املاک محدوده را شهرداری و مابقی املاک را اداره‌ی اوقاف تملک کنند؛ ضمن اجرای این طرح، به فاصله‌ی زمانی شش ماهه مشروط شد تا از طولانی‌شدن آن جلوگیری شود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که در کارشناسی طرح قلاع دختر و اردشیر دقت لازم نشده است، گفت: علی‌رغم اقدامات بسیار خوب شهرداری در قلاع دختر و اردشیر، ساکنان این منطقه پس از چندین سال، هم‌چنان معطل و مستأصل مانده‌اند؛ بنابراین، پیش‌نهاد کمیسیون ماده‌ی پنج مبنی بر عقب‌نشینی از طرح قبلی، ارایه و مصوب شد.

ایرانمنش در خصوص دکل‌های مخابراتی که در برخی منازل مسکونی نصب شده است نیز گفت: دکل‌های مخابراتی تا شعاع 50 متری هیچ خطری ندارند و بعد از 50 متر برای افراد مشکل ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع نصب دکل در منازل مسکونی، مشکلی برای ساکنان همان منزل ایجاد نمی‌کند، بلکه سایر همسایه‌هایی که در شعاع 50 متری دکل زندگی می‌کنند، در معرض خطر قرار دارند.

وی تأکید کرد: طبق قانون، کمیسیون ماده‌ی 100 باید ضمن جانمایی، برای صدور رأی مبنی بر برداشتن دکل‌ها اقدام کند و شهرداری نیز باید طبق رأی کمیسیون ماده‌ی 100 دکل‌ها را از منازل مسکونی جمع‌آوری کند.

در ادامه‌ی این نشست، محمدیاسین پنجعلی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری و علی منصوری رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.

هم‌چنین در ابتدای نشست عمومی شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان، مسئولان مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری شهیدین، به ارایه‌ی اقدامات فرهنگی این مؤسسه و بیان برخی موارد فرهنگی مربوط به جنوب و شرق استان کرمان پرداختند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *