تأکید بر تسریع در اجرای پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح سیدی


در نشست این هفته شورا که به آخرین مصوبات کمیسیون‌های شورا و بررسی چند نامه‌ی رسیده به شورا پرداخته شد، علی منصوری رییس کمیسیون برنامه و بودجه، به بررسی 21 مورد نامه‌ی رسیده در آخرین نشست این کمیسیون اشاره کرد و گفت: از جمله موارد مطرح‌شده در نشست کمیسیون برنامه و بودجه، آزادسازی مسیر تقاطع غیرهم‌سطح شقایق(سه‌راهی معلم) بود که مصوب شد مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان در وجه مالکان مسیر واریز شود.
وی افزود: هم‌چنین در این کمیسیون، با خرید ملکی در خیابان مهدیه که در مسیر پروژه‌ی کوثر قرار داشت، موافقت شد.

تأکید بر استفاده‌ی شهروندان از کارت هوشمند اتوبوس شهری
منصوری ادامه داد: استفاده‌ی شهروندان از کارت هوشمند اتوبوس شهری از دیگر مواردی بود که در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و مقرر شد برای تشویق شهروندان به استفاده از کارت هوشمند اتوبوس شهری، استفاده‌کنندگان از کارت هوشمند مبلغ 225 تومان برای هر مسیر پرداخت کنند و از افرادی که فاقد کارت هوشمند اتوبوس شهری هستند، به ازای هر مسیر 250 تومان اخذ شود.

رعایت ارتفاع مناسب در نصب پنجره‌های ساختمان

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در این نشست به موضوع دست‌انداز پنجره‌ها و عدم رعایت حریم خصوصی در ساخت منازل مسکونی اشاره کرد و گفت: پیش از این نصب پنجره طبق ضوابط شهرداری، در ارتفاع یک متر و 60 سانتی‌متر رعایت می‌شد که متأسفانه به استناد ماده‌ی 132 قانون مدنی، این موضوع را لغو کردند، درحالی که قانون مربوط به 70 سال پیش است که ساختمان بلندمرتبه‌ای وجود نداشت؛ ضمن این‌که در قانون به ایجاد روزنه‌ای اشاره شده است.
وی افزود: این موضوع در کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح و تأکید شد که نیاز به بازنگری مجدد دارد.
ابوالقاسم سیف‌الهی شهردار کرمان هم در ادامه، در خصوص موضوع دست‌انداز پنجره‌های ساختمان‌ها گفت: متأسفانه در حالت کنونی ساختمان‌های بلندمرتبه با نصب پنجره به راحتی به حیاط ساختمان مقابل مشرف هستند و شرایط بدتر این است که اگر خانه‌ای دارای درِ شمالی و در مجاورت حیاط خانه‌ی جنوبی باشد، اختیار دارد به حیاط خانه‌ی مجاور پنجره‌ای باز کند.
وی تأکید کرد: این قانون باید بازنگری شود که اگر قرار است پنجره‌ای باز شود، باید به حیاط خلوت و نورگیر همان ساختمان باشد؛ چراکه در وضعیت فعلی، علاوه بر این‌که حقوق شهروندی رعایت نمی‌شود، با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر شهرسازی اسلامی نیز منافات دارد.
سیف‌الهی افزود: در صورتی هم که قرار است پنجره به حیاط منزل مجاور باز شود، باید در ارتفاع یک متر و 70 سانتی‌متر به بالا و بازشو به سمت پایین باشد.

ضرورت اجرای پله‌ی فرار در ساختمان‌های بلندمرتبه
ایرانمنش در ادامه‌ی بیان مصوبات کمیسیون معماری و شهرسازی، به ضرورت اجرای پله‌ی فرار در ساختمان‌های بلندمرتبه از جمله ساختمان‌های مسکن مهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در ابتدای احداث ساختمان‌های مسکن مهر، راه و شهرسازی با شهرداری توافق کرده و نقشه‌ها را بدون درنظرگرفتن پله‌ی فرار تأیید کرده‌اند؛ اما اکنون هنگام اخذ پایان کار، با مشکل مواجه شده‌اند.
وی افزود: با راه و شهرسازی مکاتبه شد تا در این خصوص تعیین تکلیف شود.

دکل‌های مخابراتی از منازل برچیده شوند
شکایت اهالی شهرک خواجو مبنی بر نصب دکل مخابراتی در فضای سبز کوچکی در این شهرک، از جمله دیگر مواردی بود که ایرانمنش به آن اشاره کرد و گفت: در نامه‌ی اهالی این شهرک به شورا، آمده است که علاوه بر مشکلاتی که امواج این دکل برای شهروندان این منطقه دارد، اشغال فضای سبز توسط دکل نیز موجب نارضایتی است.
شهردار کرمان نیز در این خصوص با بیان این‌که باید از محل بازدید کنم، گفت: اگرچه از سوی وزارت کشور نامه‌ای ارسال شده است که برای پوشش مطلوب‌تر اپراتورهای هم‌راه اول، ایرانسل و رایتل دکل‌های مخابراتی در مکان‌های عمومی نصب شود، اما برخی از شهروندان اقدام به اجاره‌دادن حیاط منزل خود برای نصب دکل کرده‌اند که علاوه بر مشکلاتی که امواج این دکل‌ها برای شهروندان دارد، ملک از کاربری مسکونی به کاربری تجاری تغییر یافته است؛ ضمن این‌که بالا‌رفتن از دکل‌هایی که در منازل نصب شده است، صیانت اجتماعی را به خطر می‌اندازد.
سیف‌الهی افزود: در همین راستا از کمیسیون ماده‌ی 100 درخواست شده است تا حکم تخریب و برداشتن این دکل‌ها از منازل مسکونی را صادر کند.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست هم در همین خصوص گفت: تأیید شده است دکل‌های مخابراتی و برق فشار قوی می‌تواند عامل بروز سرطان باشد که طی نامه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی خواسته‌ایم تا محدوده‌ی اثرگذاری این دکل‌ها را اعلام کند.

سرانه‌ی مطلوب فضای سبز در شهر کرمان
در ادامه، علی‌اکبر مشرفی رییس کمیسیون عمران، نظارت و مسایل کلان‌شهرها با بیان این‌که دو موضوع فضای سبز شهر کرمان و آرامستان جدید در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت، گفت: طی گزارشی که از سوی شهرداری ارایه شد، 740 هکتار فضای سبز در شهر کرمان وجود دارد و سرانه‌ی فضای سبز در شهر کرمان 13.5 مترمربع به ازای هر نفر است.
وی افزود: خوش‌بختانه شهر کرمان از نظر میزان فضای سبز با متوسط کشور برابر است و نسبت به شهرهای مشابه از جمله یزد و زاهدان از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است؛ چراکه سرانه‌ای فضای سبز یزد 10.5 و زاهدان 4 مترمربع به ازای هر نفر است، اما از شهری مثل تهران که سرانه‌ی فضای سبز آن 23 مترمربع است، عقب هستیم.

تلاش برای دست‌رسی به آب خام مناسب در شهر کرمان
مشرفی ادامه داد: موضوع آب خام شهر کرمان از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد و بر اساس گزارش ارایه‌شده از سوی شهرداری، 60 چاه برای تأمین آب خام در شهر کرمان وجود دارد که 19 چاه هم‌اکنون بدون آب است و 41 چاه باقی‌مانده نیز ای‌سی بالایی دارند و حتی ای‌سی برخی از چاه‌های آب، به هشت هزار می‌رسد.
وی با بیان این‌که ای‌سی بالای هفت هزار موجب خشک‌شدن درختان می‌شود، گفت: شهرداری، آب‌های مناسب و نامناسب را مخلوط می‌کند تا به میانگین ای‌سی دو هزار که درختان قدرت تحمل آن‌را دارند، برسد؛ اما این میزان ای‌سی موجود در آب، برای درختان کوچک و گل‌ها مناسب نیست و باید به آب خام بهتری دست‌رسی پیدا کنیم.
مشرفی افزود: برای بررسی وضعیت آب خام و فضای سبز شهر کرمان، مقرر شد شهرداری طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را به شورای شهر ارایه کند تا در خصوص اصلاح ساختار فضای سبز، تأمین آب خام مناسب، چگونگی مخلوط‌کردن آب‌های مناسب و نامناسب و ایجاد کمربند آب خام شهر کرمان برنامه‌ریزی شود.
کمال جوانمرد، سخنگو و عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه، با بیان این‌که در بافت قدیم با مشکل کمبود فضای سبز مواجه هستیم و از سوی دیگر ساختمان‌های مخروبه را در این بخش از شهر داریم، گفت: باید در این بخش از شهر، با استفاده از آب‌های سطحی که بالا آمده است، به سمت گسترش فضای سبز برویم.
وی هم‌چنین بیان کرد: در ابتدای سال جاری، شهردار کرمان گفته است که امسال، سال بهار بافت فرسوده‌ی شهر کرمان است؛ اما طی چند ماهی که از سال 93 می‌گذرد، کاری برای بافت فرسوده‌ی شهر کرمان نشده است؛ بنابراین، باید با اجرای طرح گسترش فضای سبز در بافت قدیم، بخشی از گفته‌ی شهردار محقق شود.
مشرفی در ادامه، سخنان جوانمرد توضیح داد: آب‌های زیرسطحی برای کشت مناسب نیست؛ ضمن این‌که مملو از نیترات‌ و برای سلامتی مردم مضر است.
وی افزود: آبی که به عنوان آب خام از آن یاد و برای آبیاری درختان و فضای سبز استفاده می‌شود، از عمق 80 متری استحصال می‌شود.

تحول در بافت قدیم شهر کرمان
شهردار کرمان هم در این خصوص بیان کرد: متأسفانه به دلیل وسعت زیاد و پایین‌بودن تراکم جمعتی شهر کرمان که 40 نفر در هکتار است، اقداماتی که در سطح شهر انجام می‌شود به خوبی دیده نمی‌شود؛ ضمن این‌که در شهر کرمان، مهاجرت درون‌شهری از شرق به غرب رخ داده است.
سیف‌الهی در خصوص میزان فضای سبز در بخش‌های مختلف شهر کرمان نیز گفت: هم‌اکنون در مرکز و شرق شهر کرمان چهار برابر غرب شهر فضای سبز وجود دارد و سرانه‌ی فضای سبز در غرب شهر کرمان از جمله منطقه‌ی کاظم‌آباد و الغدیر سه مترمربع و در شرق شهر 30 مترمربع است.
شهردار کرمان در خصوص اقدامات بزرگی که در بافت فرسوده‌ی شهر کرمان انجام شده است، بیان کرد: کف‌سازی و بدنه‌سازی بازار بزرگ و قدمگاه از جمله اقدامات بزرگی است که در بافت تاریخی شهر کرمان انجام شد و علاوه بر آن در مجموعه‌ی قلاع اردشیر و دختر که بخشی از آن نیز اجرا شده است، 80 درصد فضای سبز احداث می‌شود.
سیف‌الهی افزود: طی سه روز گذشته نیز برای بدنه‌سازی میدان شهدا با اعتباری معادل هشت میلیارد تومان فراخوان اعلام شده است و به زودی میدان شهدا به عنوان یکی از عناصر با ارزش شهر کرمان، سامان‌دهی و به‌سازی می‌شود.
جوانمرد در ادامه گفت: مجموعه‌ی بافت فرسوده، کوچه‌های میدان توحید و سایر نقاطی که دارای خانه‌های مخروبه و افغانی‌نشینی که نافرمانی مدنی دارند را شامل می‌شود و به نوعی حاشیه‌نشینی در مرکز شهر اتفاق افتاده است.
سیف‌الهی در پاسخ گفت: مجموعه‌ی بافت تاریخی 400 هکتار از میدان عاشورا تا میدان شورا، چهارراه توحید، بازار، مسجد امام و خیابان شهداست و در این محدوده حدود 40 اثر ارزشمند وجود دارد که هر کدام می‌تواند محور توسعه در شهر کرمان باشد.
وی افزود: هم‌اکنون رویکرد در بافت تاریخی و قدیم شهر کرمان، بر این اساس است تا با اعتبارات دولتی،  تسهیلات دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بافت تاریخی متحول شود و شاهد جهش قیمتی در املاک این محدوده از شهر باشیم.
سیف‌الهی ادامه داد: پس از افزایش قیمت در بافت تاریخی و فرسوده‌ی شهر کرمان، رونق اقتصادی و ساخت و ساز در این منطقه افزایش پیدا می‌کند و به زودی شاهد تحول بافت فرسوده و سامان‌دهی آن خواهیم بود.

تأکید بر تسریع در اجرای پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح سیدی
مشرفی در ادامه‌ی بیان مصوبات کمیسیون عمران، نظارت و مسایل کلان‌شهرها، به موارد مطرح‌شده در نشست‌های پیشین این کمیسیون و ادامه‌ی بررسی آن در نشست اخیر اشاره کرد و گفت: از جمله‌ی این موارد، اجرای تقاطع غیرهم‌سطح سیدی بود که قرار شد مصوبه‌ی کمیته‌ی پیمان ارجاع کار استانداری، در نشست عمومی شورا بررسی و مورد تأیید شورا قرار گیرد تا پیمان‌کار قبلی بتواند کار اجرای این تقاطع را بر اساس مصوبه‌ی شورای اسلامی شهر ادامه دهد.
فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص با اشاره به تلاش شورای سوم و شهرداری برای بومی‌سازی پل در کرمان گفت: باید پیمان‌کار این پروژه را از وضعیت بحرانی نجات دهیم تا اجرای تقاطع غیرهم‌سطح با سرعت ادامه پیدا کند و به نتیجه برسد.
در دامه‌، محمدیاسین پنجعلی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری، به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
وی هم‌چنین به تقاضای نیروی انتظامی مبنی بر رعایت ساخت و ساز و میزان طبقات ساختمان‌ها در حریم اماکن انتظامی و امنیتی اشاره کرد که شهردار کرمان در این خصوص گفت: بر اساس مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی، هر دستگاه امنیتی و انتظامی که نمی‌خواهد در حریم ساختمان آن دستگاه ساختمان بلندمرتبه احداث شود، باید خسارت مالکان را پرداخت کند تا حق شهروندان ضایع نشود.
سیف‌الهی افزود: این ضوابط حتی برای اداره کل اطلاعات هم لحاظ می‌شود تا از تضییع حقوق شهرندان جلوگیری شود.
هم‌چنین در دامه‌ی نشست شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان، معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست، به ارایه‌ی مصوبات و موضوعات مطرح‌شده در آخرین نشست این کمیسیون پرداخت.
وی گفت: در آخرین نشست کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست، از مدیران دستگاه‌های مرتبط با موضوع سرطان دعوت و در این خصوص تبادل‌نظر شد.
معصوم‌زاده افزود: استفاده‌ی بی‌رویه‌ی کشاورزان از سموم به دلیل عدم آگاهی از اثرات آن، از جمله مواردی بود که در نشست کمیسیون به آن اشاره و تأکید شد تا در این خصوص دستگاه‌های مربوط نظاره‌گر نباشند، بلکه نظارت کنند.
وی ادامه داد: طبق قانون، سم باید با نسخه‌ی گیاه‌پزشک فروخته شود، اما متأسفانه این قانون اعمال نمی‌شود؛ بنابراین، مقرر شد تا با مکاتبه با فرماندار کرمان به عنوان رییس کمیته‌ی سم شهر کرمان، درخواست شود تا در خصوص اجرای این قانون فعالانه‌تر برخورد شود.
معصوم‌زاده هم‌چنین با تأکید بر جلوگیری از عرضه‌ی محصولات کشاورزی غیرمجاز گفت: مقرر شد تا در این خصوص از شیوه‌ی راه‌حل معکوس استفاده شود و جهاد کشاورزی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی سالم را به مردم معرفی کند.
رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست افزود: در نشست این کمیسیون، در خصوص ایجاد شورای نظارتی متشکل از ارگان‌های مربوط نیز تبادل‌نظر شد.
رویا دیوان بیگی، رییس کمیسیون فرهنگی و آی تی هم ضمن تبریک هفته‌ی بسیج، به دلاوری‌های سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در مبارزه با گروه‌های تکفیری‌ در عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: مایه‌ی مباهات کرمانی‌هاست که نام سردار سلیمانی در جهان اسلام می‌درخشد و باید از این مرد بزرگ قدردانی و تجلیل شود.
وی هم‌چنین از برگزاری نشست آتی کمیسیون فرهنگی و آی تی با موضوع مهندسی فرهنگی و با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف فرهنگی خبر داد.

دعوت از پژوهشگران جوان، برای کاهش ای‌سی آب خام شهر کرمان
زهرا لری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان و رییس کمیسیون خدمات شهری، هم در این نشست، گزارش مبسوط و جامع شهرداری در خصوص فضای سبز و آب خام شهر کرمان را کم‌نظیر دانست و در این خصوص از شهردار و هم‌کارانش تشکر کرد.
وی هم‌چنین پیش‌نهاد کرد: برای پایین‌آوردن ای‌سی آب خام شهر کرمان، طی فراخوانی از پژوهشگران جوان استان دعوت شود تا طرح‌های خود را در این رابطه ارایه کنند.
لری هم‌چنین با بیان این‌که در هنگام درخت‌کاری و احداث جنگل قائم، شهروندان مشارکت جدی داشتند، گفت: باید از شهروندان درخواست شود تا برای احداث چنین فضای سبزی با شهرداری مشارکت کنند و قطعأ این درخواست مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی هم‌چنین بر حضور پررنگ خبرنگاران همه‌ی رسانه‌ها و نشریات کرمان در نشست عمومی شورای شهر تأکید کرد.
صدیقه زاهدی رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم در این نشست به ساخت فیلم زندگی شهید خلبان سیدحسین حسینی اشاره کرد و از عدم کمک شورای اسلامی شهر و شهرداری در ساخت این فیلم گلایه کرد.
شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: اگرچه شورا و شهرداری وجه نقدی را برای ساخت این فیلم پرداخت نکرده‌اند؛ اما توسط شهرداری، معادل ده میلیون تومان ابزار و امکانات در اختیار سازندگان این فیلم قرار گرفت.
در ادامه، زاهدی به دلیل سامان‌دهی تکدی‌گری و تبلیغات غیرمجاز شهری، از شهردار کرمان و هم‌کارانش تقدیر کرد.
وی هم‌چنین به برگزاری جشنواره‌ی تئاتر کمدی و ارایه‌ی گزارشی در این خصوص توسط حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *