رییس و اعضای شورا از استاندار کرمان به دلیل حمایت از پروژه‌های شهری تقدیر کردند


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شب گذشته با حضور رییس و اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، با اشاره به آغاز اجرای پروژه‌ی 45 متری کوثر در هفته‌ی گذشته، از علی‌رضا رزم‌حسینی استاندار کرمان به دلیل حمایت و پشتیبانی بی‌دریغ از پروژه‌های شهری تشکر کرد.

فتح‌الله مؤیدی در همین رابطه، از شهردار کرمان و هم‌کارانش نیز قدردانی کرد و گفت: شهردار کرمان و هم‌کارانش، بی‌وقفه در همه‌ی ایام غیرتعطیل و تعطیل برای اجرای پروژه‌های شهری و پیش‌برد برنامه‌های شورا و شهرداری تلاش می‌کنند.
وی هم‌چنین ضمن تسلیت ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام)، بیان کرد: از شهردار کرمان و شهرداران مناطق که با نصب بیرق و اقداماتی از این دست چهره‌ی شهر را متناسب با ایام محرم تغییر داده‌اند، تشکر می‌کنم.
مؤیدی با اشاره به تخصیص 200 میلیون تومان برای اجرای پروژه‌های جلوگیری از آب‌گرفتگی در سطح شهر در هنگام بارندگی، گفت: امیدواریم شهردار کرمان و سایر هم‌کارانش، هرچه زودتر با حفر چاه‌های جذبی در نقاط مورد نیاز و اجرای سایر پروژه‌ها، برای جلوگیری از آب‌گرفتگی سطح شهر در هنگام بارندگی اقدام کنند.
وی، از رؤسای کمیسیون‌های 9 گانه‌ی شورای شهر کرمان نیز خواست، با هم‌کاری امور مالی، بودجه‌هایی که در ارتباط با کمیسیون مربوط است را استخراج و بررسی کنند تا در بودجه‌ی سال آینده مواردی که مدنظرشان است، لحاظ شود.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان، از رعایت‌نشدن نرخ کرایه‌ی تاکسی توسط رانندگان تاکسی نیز انتقاد و بر رعایت نرخ‌های مصوب تأکید کرد.

تأکید بر برگزاری پیاده‌روی خانوادگی در کرمان
مؤیدی، بر فعال‌شدن کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان برای برنامه‌ریزی در زمینه‌ی برگزاری پیاده‌روی خانوادگی تأکید کرد و گفت: باید توسط شهرداری به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا هر ماه یک پیاده‌روی خانوادگی در شهر کرمان برگزار شود.
وی، از شهردار کرمان خواست برگزاری پیاده‌روی خانوادگی را پی‌گیری کند.
زهرا ایرانمنش، رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی نیز در این نشست، با اشاره به برگزاری نخستین نشست این کمیسیون در دور جدید با حضور حجت‌الاسلام حسینی معاون فرهنگی اجتماعی شهردار کرمان گفت: در این نشست فعالیت‌های حوزه‌ی بانوان مرور شد.
وی افزود: ادامه‌ی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌ی بانوان و دختران جوان و هم‌کاری با تشکل‌های مردم‌نهاد از جمله تشکل «سبحان کویر» از دیگر مواردی بود که در نشست این کمیسیون بررسی شد.
ایرانمنش هم‌چنین از برگزاری نشست‌های مشترک سه کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی، اجتماعی، ورزش و جوانان و فرهنگی و آی‌تی خبر داد و گفت: در این نشست‌ها، به موضوعات مهمی از جمله تسهیل ازدواج جوانان پرداخته می‌شود.
ماه‌بانو معصوم‌زاده، رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست هم در این نشست با تأکید بر تغذیه‌ی سالم در مدارس، گفت: در نشست این کمیسیون در خصوص تعامل با آموزش و پرورش و اصناف برای عرضه‌ی تغذیه‌ی سالم و حذف فست‌فود در مدارس تبادل‌نظر شد.
وی افزود: هم‌چنین 5 پیام بهداشتی در رابطه با بازگشت حجاج و چگونگی انتقال بیماری‌ها توسط آن‌ها ارایه شده تا در سطح شهر نصب شود.
معصوم‌زاده، به تغییر مدیران سازمان جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در نشست‌های آتی کمیسیون، از مدیران جهاد کشاورزی برای تبادل‌نظر در خصوص استفاده از کودهای استاندارد و تولید محصولات کشاورزی سالم دعوت خواهد شد.
صدیقه زاهدی، رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز در این نشست، از بررسی برخی معضلات اجتماعی در نخستین نشست این کمیسیون در دور جدید خبر داد و گفت: راه‌کارهای افزایش جمعیت، یکی از موضوعاتی بود که در کمیسیون، مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.
وی با تأکید بر ایجاد پارک‌های کودک در سطح شهر بیان کرد: راه‌اندازی پارک‌های کودک با داشتن وسایل بازی استاندارد و حضور کارشناسان مختلف کودک از دیگر موارد مطرح‌شده در کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان بود تا تلاش کنیم کودکان‌مان مستقل، خلاق و با روابط اجتماعی خوب پرورش پیدا کنند.
ایجاد مهد سالمندان برای کاهش مشکلات افراد سالمند هم از دیگر مواردی بود که زاهدی به آن اشاره کرد.
وی افزود: هم‌چنین در نشست‌های آینده کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان، از آقایان خالقی و پریور، معاون پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان و معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان، برای بررسی موضوع ازداوج در سنین پایین و پیش‌گیری از افزایش طلاق دعوت خواهد شد.
رویا دیوان‌بیگی، رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی هم در این نشست با اشاره به اهمیت مسأله‌ی فرهنگ و تأکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت مسایل فرهنگی به‌عنوان زیرساخت سایر عرصه‌ها، گفت: در استان کرمان در خصوص ارتقای فرهنگ عمومی، به سفارش شورای فرهنگ عمومی استان، طرح ارتقای فرهنگ عمومی تدوین شده است که این طرح در مرکز استان هم قابلیت اجرایی دارد.
وی افزود: برای تعامل با شورای فرهنگ عمومی، از مسئول طرح ارتقای فرهنگ عمومی، در کمیسیون فرهنگی و آی‌تی شورا دعوت خواهد شد.
دیوان‌بیگی هم‌چنین با تأکید بر تقویت فرهنگ عاشورایی در سطح جامعه، به ارایه‌ی گزارش مبسوط معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان در خصوص برنامه‌های شهرداری در خصوص ارتقای فرهنگ عاشورایی در سطح شهر در نشست کمیسیون اشاره کرد.
وی ضمن تشکر از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری و هم‌راهی و حمایت شهردار کرمان از این برنامه‌ها، برگزاری جشنواره‌ی غذاهای عاشورایی برای معرفی این غذاها و برگزاری مسابقه بین افرادی که در این زمینه فعال هستند را خواستار شد.

تلاش شورا برای تسهیل در خدمت‌رسانی به مردم
در ادامه، زهرا لری نایب رییس شورای شهر و رییس کمیسیون خدمات شهری شورا، با بیان این‌که در دو ماه اخیر اتفاقات شورای شهر کرمان به بهترین نحو رقم خورد و هم‌اکنون شاهد آغاز فعالیت چشم‌گیر کمیسیون‌های تخصصی شورا هستیم، به برگزاری نخستین نشست کمیسیون خدمات شهری شورا در دور جدید اشاره کرد و گفت: با رویکردی جدید به مسایل خدمات شهری ورود کردیم تا با پی‌گیری شورا از زحمات زیادی که شهرداری متحمل می‌شود، نتیجه‌ی مطلوب‌تری حاصل شود و شاهد رضایت بیش‌تر شهروندان باشیم.
وی افزود: بر همین اساس، نامه‌های شهروندان را برای رسیدگی به شهرداری ارجاع می‌دهیم تا کمیسیون با بررسی مناطق مختلف چهارگانه‌ی شهرداری و تهیه فیلم و عکس از محله‌های مختلف، بتواند بهتر به مشکلات و معضلات شهری شهروندان رسیدگی کند.
لری ادامه داد: هم‌چنین در نشست کمیسیون پیش‌نهاد شد، عملکرد بودجه‌ای معاونت خدمات شهری شهرداری برای بررسی به شورا ارایه شود تا بخش‌هایی که نیاز به بودجه‌ی بیش‌تر دارد، در تصویب بودجه‌ی سال آینده مدنظر قرار گیرد.
برخورد با دست‌فروشان سطح شهر، جمع‌آوری کارگران فصلی از خیابان پیروزی و انتقال آن‌ها به مناطقی که برای کارگران فصلی در نظر گرفته شده است و بررسی وضعیت بازار قلعه محمود در شورای عمومی با حضور آقای مهاجری مدیرکل میراث فرهنگی، از دیگر مواردی بود که لری به آن‌ها اشاره کرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ادامه، به موضوع سوال از شهردار توسط برخی از اعضای شورا اشاره کرد و هدف از این اقدام را تسهیل خدمت‌رسانی به مردم دانست.
لری با بیان این‌که فلسفه‌ی وجودی شورای شهر، نظارت بر عملکرد شهرداری است، به رضایت کامل اعضای شورا از عملکرد شهردار کرمان اشاره کرد و گفت: در برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، موضوع سوال برخی اعضای شورا از شهردار مطرح شده است که طرح سوال از شهردار فقط برای ارایه‌ی برخی مدارک و شفاف‌سازی فعالیت‌ها بوده و موضوعاتی که در ماده 73 قانون شوراها از جمله تذکر، سوال کتبی و استیضاح به آن اشاره شده، به هیچ‌ وجه در نشست گذشته‌ی شورای شهر رخ نداده و چنین چیزی مدنظر سوال‌کنندگان نبوده است.
نایب رییس شورای شهر کرمان افزود: کار شهردار آن‌قدر سخت و طاقت‌فرساست که به راحتی کسی چنین مسئولیتی را نمی‌پذیرد؛ بنابراین، از شهردار کرمان به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه‌اش تشکر می‌کنم.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری نیز در ادامه، به بیان آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت.
وی هم‌چنین از بررسی اساس‌نامه‌ی زیباسازی در این کمیسیون خبر داد و گفت: این اسا‌س‌نامه، پس از بررسی در نشست آینده‌ی کمیسیون، به تصویب خواهد رسید.
منصور ایرانمنش، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز، ضمن تقدیر از شهردار کرمان برای آغاز عملیات اجرای پروژه‌ی بولوار کوثر، خواستار تسریع در برنامه‌ریزی برای تقاطع بولوار کوثر و خط راه آهن شد.
وی، به موضوع همسان‌سازی نماهای ساختمان‌ها هم اشاره کرد و گفت: این موضوع از سال گذشته در دستور کار قرار دارد و حتی مکاتباتی هم با دانشگاه شد؛ اما به نتیجه‌ی مطلوبی نرسید.
ایرانمنش تأکید کرد: باید ضمن بررسی این موضوع در کمیسیون عمران، نظارت و مسایل کلان‌شهر، کارگروهی در شهرداری تشکیل و برای هر منطقه دستورالعملی در رابطه با نماسازی ساختمان‌ها بر اساس شرایط منطقه تدوین و به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شود.
علی منصوری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم در این نشست، به افزایش 400 میلیون تومانی بودجه‌ی شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: بر این اساس، شهرداری تقاضای تصویب این میزان بودجه برای دو طرح برگزاری مسابقه‌ی کشوری طراحی میدان آزادی و اقدامات لازم برای جمع‌آوری آب‌های سطحی را ارایه کرده است.
وی افزود: در همین رابطه، برای هر یک از این طرح‌ها، 200 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده بود که به تصویب کمیسیون بودجه رسید.
منصوری ادامه داد: از محل تفکیک اراضی اطراف بولوار کوثر نیز، 5 میلیارد و 550 میلیون تومان به بودجه‌ی شهرداری اضافه می‌شود که شهرداری خواستار مصوبه‌ی کمیسیون برای تخصیص این بودجه برای تملک املاک مورد نیاز شده است که به تصویب رسید.

عملکرد اعضای شورا، بر اساس قانون و آیین‌نامه باشد
در دامه‌ی این نشست نیز حجت‌الاسلام محمد ربانی، عضو شورای اسلامی شهر کرمان، به ارایه‌ی تذکر آیین‌نامه‌ای پرداخت.
وی با اشاره به سوال برخی از اعضای شورا از شهردار کرمان گفت: طبق ماده 73 قانون شوراها، چنان‌چه یک یا چند نفر از اعضای شورا به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض داشته باشند، ابتدا باید توسط رییس شورا موارد به‌صورت روشن به شهردار تذکر داده شود.
حجت‌الاسلام ربانی افزود: در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به‌صورت سوال مطرح می‌شود که در این صورت رییس شورا سوال را کتبأ به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز شهردار باید با حضور در شورا به سوالات پاسخ دهد.
وی ادامه داد: چنان‌چه شهردار حضور پیدا نکند و یا پاسخ قانع‌کننده نباشد، طی جلسه‌ای با رأی یک‌سوم اعضا، شهردار استیضاح می‌شود.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: آن‌چه که در نشست هفته‌ی گذشته با عنوان سوال برخی از اعضای شورا از شهردار مطرح شد، به دلایل متعددی که در قانون مطرح شده، قانونی نبود و خلاف ضوابط، آیین‌نامه و قانون شورا بود.
وی با بیان این‌که سوالات نباید در جلسه‌ی شورا و با حضور خبرنگاران مطرح می‌شد، تأکید کرد: اعضای شورای شهر، باید قانون و آیین‌نامه‌ی شورا را بدانند و خلاف ضوابط عمل نکنند.
حجت‌الاسلام ربانی افزود: آن‌چه در هفته‌ی گذشته در شورا رخ داد و پس از آن با ایجاد موج غیرواقعی در شهر، رسانه‌ای کردن موضوع و ارسال پیامک ادامه پیدا کرد، قابل توجیه نیست و غیرمنطقی و غیرقانونی است.
وی تأکید کرد: حرمت جایگاه شهردار باید حفظ شود؛ چراکه اگر جایگاه شهردار توسط شورا تضعیف شود، شهردار دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌هایش در شهر ادامه دهد.
حجت‌الاسلام ربانی از اعضای شورا خواست از این پس، طرح هرگونه سوال و عملکرد اعضای شورا بر اساس قانون و آیین‌نامه‌ی شورا باشد.
در ادامه، سعید گیلانی، دیگر عضو شورا، با بیان این‌که قصد سوال‌کنندگان از شهردار، شفاف‌سازی برخی مسایل موجود در شهر بود، گفت: سوال‌کنندگان چیزی غیر از قانون و شفاف‌سازی موضوعات را دنبال نمی‌کردند که خوش‌بختانه اخیرأ در جلسه‌ای شهردار کرمان موضوعات را به‌صورت شفاف تبیین کردند.

آمادگی شهردار کرمان برای پاسخ‌گویی به سوالات اعضای شورا
لازم به ذکر است؛ شهردار کرمان نیز در ادامه‌ی این نشست، برگزاری نشستی با حضور همه‌ی اعضای شورا و خبرنگاران حاضر در جلسه – در صورت صلاح‌دید شورای شهر با حضور سایر خبرنگاران – برای تبیین عملکرد شهرداری و پاسخ شفاف به ابهامات مطرح‌شده را خواستار شد.

تحقق بودجه‌ی شهرداری در شش ماهه‌ی نخست امسال، 4درصد بیش‌تر از سال گذشته

به گزارش کرنا، ابوالقاسم سیف‌الهی، در نشست عمومی شب گذشته شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان این‌که امسال بودجه‌ی شهرداری 235 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، افزود: سال گذشته بودجه‌ی شهرداری 205 میلیارد تومان بود که 190 میلیارد تومان آن محقق شد، اما در شش ماهه‌ی نخست امسال، با رشد 4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه هستیم و پیش‌بینی می‌شود این روند هم‌چنان ادامه داشته باشد.
وی، از توافق با شرکت زغال‌سنگ و واگذاری 230قطعه زمین توسط این شرکت به شهرداری خبر داد و گفت: خوش‌بختانه با حمایت استاندار و برگزاری 50ساعت جلسه، واگذاری این تعداد قطعه زمین محقق شد که پشتوانه‌ی مالی قابل‌توجهی برای شهرداری کرمان است.
شهردار کرمان، به آغاز عملیات عمرانی پروژه‌ی 45 متری کوثر هم اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این پروژه نیز، 20 هکتار معبر و فضای سبز به شهرداری تعلق پیدا می‌کند که با قیمت‌گذاری انجام‌شده، 100 میلیارد تومان به بودجه‌ی شهرداری در سال‌جاری اضافه می‌شود.
سیف‌الهی افزود: اگرچه این میزان بودجه نقدی نیست، اما معبری است که باید خریداری و برای آن بودجه صرف می‌شد.
وی هم‌چنین با بیان این‌که با اجرای پروژه‌ی بولوار کوثر، در گام نخست ارتباط بین پل کوثر و بولوار امیرکبیر برقرار می‌شود، گفت: از دو سال پیش ضمن هماهنگی با مشاور، با اداره کل راه آهن استان کرمان و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای زیرگذر و یا روگذر از خط آهنی که در مسیر بولوار کوثر قرار دارد، مکاتبه شده است.
سیف‌الهی افزود: ارتفاع روگذر به دلیل ارتفاع خط آهن باید به 12 متر برسد؛ بنابراین، پیش‌نهاد مشاور بر اجرای زیرگذر است.
شهردار کرمان با اشاره به بهره‌برداری از بولوار کوثر -حدفاصل پل کوثر تا فرودگاه- تا عید نوروز، بیان کرد: تمام مسیر پروژه‌ی بولوار کوثر، در محدوده‌ی شهری قرار دارد.
وی ادامه داد: قطعات دیگر این پروژه نیز شامل آزادگان تا امام جمعه، امام جمعه تا پنج راه 24 آذر و سپس جهاد و شهید رجایی است.
سیف‌الهی افزود: بخشی از این مسیر کوچه است و باید املاک مسیری تملک شود که برای این‌کار به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم؛ ضمن این‌که مقرر شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌عنوان تملک فرعی، املاک را خریداری کنند و پس از آن بقیه‌ی پروژه اجرا شود.
وی افزود: منابع مالی شهرداری به تنهایی پاسخگوی پروژه‌های بزرگ شهری نیست؛ بنابراین، باید بخشی از پروژه‌ها با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجرا شود.
شهردار کرمان، بر تسریع در تشکیل کمیسیون عمران، نظارت و مسایل کلان‌شهر شورا تأکید کرد و گفت: پیش‌نهاد می‌کنم موضوعاتی از جمله زیرگذر خط آهن مسیر بولوار کوثر، طرح میدان آزادی، اجرای ادامه‌ی بولوار کوثر، طرح چهار‌راه سمیه، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، بررسی بازنگری طرح تفضیلی، مبارزه با حاشیه‌نشینی، روش تملک و اعطای پروانه‌ی سیار، ارایه‌ی گزارش پروژه‌ی آب‌های سطحی، پروژه‌ی آب خام، بهبود وضعیت بافت تاریخی، بهبود وضعیت نمای ساختمان‌ها و میزان و نحوه‌ی توزیع درآمد شهرداری در این کمیسیون بررسی شود.
سیف‌الهی، به سوال برخی از اعضای شورا از شهردار هم اشاره کرد و گفت: شورای شهر کرمان، شورایی توانمند است و اگر شورای شهر تضعیف شود، شهرداری تضعیف می‌شود.
وی با بیان این‌که تقویت هیأت رییسه‌ و اعضای شورا را وظیفه‌ی خود می‌دانم، بیان کرد: شورا حق دارد بر عملکرد شهرداری نظارت کند، تذکر بدهد و سوال کند و شهردار هم موظف است در چارچوب قانون پاسخگو باشد.
شهردار کرمان در خصوص پاسخ به سوالاتی که از سوی برخی اعضای شورای شهر مطرح شده بود اعلام آمادگی کرد و با اشاره به نشستی که چند روز پیش در شورای شهر و با حضور تعدادی از اعضای شورا و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: در آن نشست، چون که همه‌ی اعضای شورای شهر و خبرنگاران حضور نداشتند، فقط در خصوص یکی از پروژه‌ها صحبت کردم؛ اما آمادگی دارم هر زمانی که شورای شهر مشخص کرد، به سوالات پاسخ دهم و ضمن شفاف‌سازی، از عملکرد شهرداری دفاع کنم.
سیف‌الهی افزود: بیش از 85 درصد از سوالات مربوط به دوره‌ی سوم و برخی مربوط به دوره‌ی دوم شوراست و در واقع شفاف‌سازی و دفاع از این پروژه‌ها، دفاع از عملکرد شورای دوم و سوم است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *