گزارش مشروح عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به شورای شهر ارایه شد


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در جلسه‌ی شورای شهر، گزارش مشروحی از عملکرد این سازمان ارایه کرد و به ابهامات حادثه‌ی آتش‌سوزی شهرک مطهری پاسخ داد.

به گزارش کرنا، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای این نشست که عصر دیروز برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات معاون خدمات شهری شهرداری، رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و نیروهای آتش‌نشانی، مسئولیت نیروهای آتش‌نشانی را بسیار سنگین و فداکارانه دانست و گفت: سازمان آتش‌نشانی کرمان در زمان مهندس سیف‌الهی شهردار کرمان، پیش‌رفت فوق‌العاده‌ای داشته است.
فتح‌الله مؤیدی با اشاره به سخت و هزینه‌بر بودن ساخت و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی افزود: در دوره‌های قبلی شهرداری، فقط چهار ایستگاه آتش‌نشانی در کرمان وجود داشت، اما در طول فعالیت مهندس سیف‌الهی شهردار کرمان، شش ایستگاه دیگر نیز ساخته شده که قابل تقدیر است.

ارایه‌ی گزارش مکتوب سازمان آتش‌نشانی بعد از هر حادثه به شورای شهر

مؤیدی از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خواست تا در صورت بروز حوادث آتش‌سوزی، گزارش کامل مکتوبی از عملکرد این سازمان، به شورای شهر ارایه دهد تا نمایندگان مردم در جریان اقدامات انجام شده قرار گیرند.
رییس شورای شهر کرمان با بیان این که همه‌ی اعضای شورای شهر در صدد کمک به شهرداری هستند، گفت: تعامل شهردار کرمان با دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر، بسیار عالی است.

شاهد تلاش دل‌سوزانه‌ی نیروهای آتش‌نشانی در اطفای حریق بوده‌ام

ابوالقاسم سیف‌الهی شهردار کرمان نیز ارایه‌ی گزارش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به شورای شهر را در راستای برنامه‌ی شهرداری در ارایه‌ی گزارش عملکرد سازمان‌های زیرمجموعه‌ی شهرداری به شورای شهر دانست و گفت: وظیفه‌ی شهرداری و سازمان آتش‌نشانی به عنوان یکی از سازمان‌های شهرداری، آمادگی در برابر هرگونه حادثه در شهر است.
وی با اشاره به این که مهندس مؤمنی، قبل از بر عهده گرفتن مسئولیت آتش‌نشانی، شهردار کوهساران بوده است، وی را مدیر شایسته و باتجربه‌ای دانست و گفت: مدیریت آتش‌نشانی نیاز به فرد منضبط و مسئولیت‌پذیری مانند ایشان دارد.
شهردار کرمان با اشاره به چندین مورد اطفای حریق و مهار آتش‌سوزی توسط سازمان آتش‌نشانی کرمان گفت: من در صحنه‌ی این حوادث حضور داشته‌ام و از نزدیک، شاهد تلاش دل‌سوزانه و مشارکت مدیران و معاونان این سازمان در کنار سایر نیروهای آتش‌نشانی در اطفای حریق بوده‌ام.

کامل نبودن اطلاعات، عامل انتقاد از عملکرد آتش‌نشانی

سیف‌الهی انتقادات مطرح‌شده در مورد حادثه‌ی آتش‌سوزی در شهرک مطهری را ناشی از سوءتفاهم و کامل نبودن اطلاعات ارایه شده از سوی رسانه‌ها دانست و گفت: مردم و نمایندگان آن‌ها در شورای شهر حق دارند سوالات، ابهامات و انتقادات خود را مطرح کنند؛ اما برای جلوگیری از ایجاد سوء‌تفاهم در موارد مشابه، اطلاع‌رسانی بیش‌تر و دقیق‌تر به هم‌راه گزارش عملکرد سازمان آتش‌نشانی به شورای شهر ارایه خواهد شد.

شورای شهر از پرسنل آتش‌نشانی حمایت کند

وی با اشاره به قرار داشتن مداوم پرسنل آتش‌نشانی در بحران و حادثه و دشواری تصمیم‌گیری و مدیریت در زمان حادثه، از مردم و اعضای شورای شهر خواست با حمایت خود از پرسنل زحمت‌کش آتش‌نشانی، آنان را در ادامه‌ی خدمت‌رسانی در حوزه‌ی خطیر مسئولیت‌شان، دل‌گرمی بخشند و یاری کنند.

اهدای کپسول آتش‌نشانی به همه‌ی تاکسی‌ها و واحدهای تجاری بازار

شهردار کرمان به اهدای کپسول آتش‌نشانی به همه‌ی تاکسی‌ها و واحدهای تجاری بازار و نصب شیرهای هیدراته در بازار کرمان به عنوان بخشی از اقدامات شهرداری برای گسترش آمادگی در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد و گفت: در سال‌جاری، یک میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی در نظر گرفته شده است.
سیف‌الهی افزود: سازمان آتش‌نشانی کرمان به حداقل شش بالابر ساختمان‌های بلندطبقه نیاز دارد که باید از طریق مالیات و عوارض تامین شود.

لزوم ممیزی شدن شهر برای ایجاد درآمد پایدار شهرداری

وی در خصوص تعیین ممیزی برای ساختمان‌ها در شهر کرمان گفت: بر اساس این طرح، عیوب ساختمان را به مالک تفهیم کرده و نقشه‌های چهار طبقه به بالا برای اخذ پایان کار، نیاز به تایید سازمان آتش‌نشانی خواهند داشت.
شهردار کرمان افزود: تغییرات و تخلفاتی که بعد از اخذ پایان کار انجام شوند، بر اساس کمیسیون ماده صد، پی‌گیری و تخریب خواهند شد.
سیف‌الهی در خصوص لزوم ممیزی شدن شهر افزود: اجرای این طرح، هشت میلیارد تومان هزینه در بردارد که پس از گذشت یک سال از اجرای آن، این مبلغ برگشت دارد و در درازمدت، درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد خواهد کرد.

ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، الزامی است

وی با بیان این که درآمد شهرداری در برخی ماه‌ها مانند فروردین، مهر و ماه مبارک رمضان، بسیار پایین است و فقط در هفت ماه از سال، افزایش درآمد دارد، گفت: در این شرایط، ممیزی شدن شهر و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، الزامی است.
شهردار کرمان، شورای شهر را پارلمان محلی و متشکل از مجموعه‌ای نخبه‌ دانست و گفت: شورای شهر همیشه پشتیبان شهرداری بوده و ما نیز برای اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم، احترام و ارزش قایل هستیم.

ساخت شش ایستگاه آتش‌نشانی در چند سال اخیر

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمان نیز گزارشی از عملکرد این سازمان به شورای شهر ارایه داد.
مومنی با اشاره به ساخت شش ایستگاه آتش‌نشانی در چند سال اخیر، گفت: ایستگاه‌های 5، 6 و 7 بهره‌برداری شده‌اند و ایستگاه‌های 8، 9 و 10 نیز آماده‌ی بهره‌برداری هستند.
وی عملیات سازمان آتش‌نشانی را شامل اطفای حریق و امداد و نجات بیان کرد و به تشریح چندین مورد خدمت‌رسانی این سازمان در حوادث مختلف شهر کرمان مانند آتش‌‌سوزی مجتمع حاج خلیلی، واژگونی تانکر بنزین مقابل پست برق جاده‌ی ماهان، آتش‌سوزی در بازار، امداد چاه و گرفتن حیوانات خطرناک از سطح شهر کرمان پرداخت.

تلاش هوشمندانه‌ی آتش‌نشانی در جلوگیری از بروز فاجعه در کرمان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان در خصوص حادثه‌ی واژگونی تانکر بنزین مقابل پست برق جاده‌ی ماهان گفت: در این حادثه به دلیل مجاورت پست برق، در صورت کوچک‌ترین سهل‌انگاری، فاجعه‌ی جبران‌ناپذیر و انفجار عظیمی رخ می‌داد که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، از بروز چنین فاجعه‌ای جلوگیری شد.
مؤمنی مجموع حوادث حریق و اطفای آن توسط آتش‌نشانی شهر کرمان در سال 92 را 952 مورد اعلام کرد و گفت: در مجموع این حوادث، 21 مجروح و دو فوتی داشته‌ایم.
وی تعداد عملیات‌های امداد و نجات سال 92 را 1190 مورد دانست و گفت: در این عملیات‌ها 368 نفر نجات پیدا کرده، 128 نفر، مجروح و 12 نفر فوت شده‌اند.

اعزام 6 هزار و 833 نفر در عملیات‌های مختلف

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تعداد نیروهای اعزام شده در عملیات‌های مختلف این سازمان در سال 92 را 6 هزار و 833 نفر اعلام کرد و گفت: حوادث مختلفی در شهر کرمان رخ می‌دهد که مردم در جریان همه‌ی آن‌ها و خدمات و اقدامات سازمان آتش‌نشانی نیستند.

در کم‌تر از سه دقیقه، یک خانه‌ی صد متری در آتش می‌سوزد

مومنی با بیان این که در کم‌تر از سه دقیقه، یک خانه‌ی صد متری در آتش می‌سوزد، گفت: پس از وقوع آتش‌سوزی و اعلام به سازمان آتش‌نشانی، نیروهای این سازمان نمی‌توانند برای آن بخش که طعمه‌ی حریق شده، کاری کنند و تنها می‌توانند جلوی سرایت آتش به بخش‌های دیگر و واحدهای اطراف را بگیرند و حادثه را کنترل کنند.

زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی کرمان مطابق با استاندارد بین‌المللی است

وی زمان استاندارد جهانی برای رسیدن به محل حادثه را پنج دقیقه بیان کرد و گفت: این زمان در کرمان بین چهار تا شش دقیقه است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمان با اشاره به ارتقای سیستم ستاد فرماندهی عملیات این سازمان در سال 92 و تشکیل تیم‌های تخصصی برای کاهش زمان رسیدن به محل وقوع حادثه و اطفای حریق گفت: تجهیز و آموزش تیم‌های تخصصی موتوری برای مواردی مانند حریق خودرو که سرعت پیش‌رفت آتش در آن، دو دقیقه است و تیم غواصی برای نجات غرق‌شدگان، بخشی از اقدامات این سازمان است.
مومنی به خرید یک ماشین شاسی بنز دوکابینه برای اولین بار ظرف 14 سال گذشته اشاره کرد و گفت: این ماشین در حال مجهز شدن به بالابر ساختمان‌های بلندطبقه است.
وی افزود: قبلا کارگاه شارژ کپسول نداشتیم و مجبور به پرداخت هزینه برای شارژ کپسول‌ها بودیم که خوش‌بختانه این کارگاه خریداری شده است.
مومنی تجهیزات مورد نیاز برای این سازمان را بسیار پرهزینه دانست و گفت: تجهیز فردی یک نیرو برای انجام عملیات، بین 10 تا 15 میلیون تومان هزینه دارد.

فرهنگ ایمنی در کرمان جا نیفتاده

وی با بیان این که هنوز فرهنگ ایمنی در شهر کرمان جانیفتاده، از رعایت نکردن شرایط ایمنی در برخی ساختمان‌های بلندطبقه گلایه کرد و گفت: رعایت نکردن شرایط ایمنی و عدم دست‌رسی ناوگان آتش‌نشانی به بخش‌های مختلف ساختمان در صورت بروز حادثه، موجب طولانی شدن خدمت‌رسانی می‌شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: با وجود همه‌ی تلاش‌های انجام شده، هنوز از استانداردهای جهانی در زمینه‌ی تجهیزات، عقب هستیم.
مؤمنی افزود: بر اساس استاندارد جهانی، باید به ازای هر 50 نفر، یک ایستگاه آتش‌نشانی باشد که با این حساب در شهر کرمان باید 16 ایستگاه داشته باشیم، در حالی که هفت ایستگاه داریم.
وی تعداد استاندارد خودروهای آتش‌نشانی را به ازای هر 17 هزار نفر، یک دستگاه دانست و گفت: طبق استاندارد جهانی، باید در شهر کرمان 47 خودروی آتش‌نشانی باشد که در حال حاضر فقط 18 خودرو داریم.

نجات یک مادر و دو فرزندش از مرگ حتمی در آتش‌سوزی شهرک مطهری

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم‌چنین گزارشی هم‌راه با مدارک مستند از عملیات این سازمان در اطفای حریق یکی از واحدهای مسکن مهر استانداری در شهرک مطهری ارایه کرد.
مومنی با پخش فایل‌های صوتی تماس‌های گرفته شده از زمان وقوع حادثه، زمان رسیدن خودروی آتش‌نشانی به محل را شش دقیقه بیان کرد و در خصوص انتقادهایی که به خدمت‌رسانی این سازمان مطرح شده، گفت: در این مورد، به سازمان آتش‌نشانی اجحاف شده و این انتقادها صحت ندارند.
وی شکستن شیشه‌های ساختمان را از سوی نیروهای آتش‌نشانی، برای خروج دود از ساختمان و جلوگیری از انفجار بر اثر دود و فشار زیاد بیان کرد و گفت: چیزی که مانع ورود سریع‌تر نیروهای آتش‌نشانی به داخل آپارتمان شد، قفل بودن در ضدسرقت بوده که باز کردن این قفل بسیار زمان‌بر است.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، نجات یک مادر و دو فرزندش در واحد بالای این آپارتمان را که در صورت دیر رسیدن نیروهای آتش‌نشانی، مرگ‌شان حتمی بود، بسیار مهم و باارزش دانست و افزود: به جز حال، پذیرایی و آشپزخانه که قبل از رسیدن نیروهای آتش‌نشانی دچار حریق شده بودند، بقیه‌ی قسمت‌های خانه از سوختن در آتش نجات پیدا کرد.
مؤمنی مدت زمان مهار حریق در این حادثه را 15 دقیقه بیان کرد و گفت: بعد از مهار حریق، عملیات تخلیه‌ی دود و سردسازی ساختمان به مدت یک ساعت و نیم انجام شده است.

گزارش وضعیت مالی شهرداری کرمان

در این جلسه، هم‌چنین معاون مالی و اداری شهرداری کرمان، گزارشی از وضعیت مالی شهرداری ارایه داد.
محمد فروغی گفت: در سال 92 حدود 90 درصد از درآمدهای شهرداری تحقق پیدا کرد.
وی در خصوص درآمدهای چهارماهه‌ی نخست سال‌جاری شهرداری گفت: در زمینه‌ی درآمدهای چهارماهه‌ی نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته، 60 درصد بر اساس بودجه‌ی سال 93 عقب هستیم.

«شهدای غزه» نام یکی از خیابان‌هان کرمان می‌شود

هم‌چنین، نام‌گذاری یکی از خیابان‌های شهر به نام شهدای غزه و پیش‌نهاد نام پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای شهرک واقع در جنب شهرک خواجو که مورد اختلاف اعضای شهرک و از مباحث مطرح‌شده در جلسه‌ی پیش شورا، از مصوبات این جلسه بود.
پیش‌نهادهایی نیز در خصوص استفاده از شیوه‌های نوین نورپردازی برای ترویج مبانی فرهنگی و دینی و زیباسازی شهر و نصب نمادها و المان‌هایی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از سوی کمیسیون فرهنگی مطرح شد.
رییس کمیسون اجتماعی، ورزش و جوانان شورای شهر نیز ضمن تقدیر از مناسب‌سازی‌هایی که برای رفاه حال جانبازان و معلولان توسط شهرداری انجام شده است، درخواست استفاده از کتب بریل و کتب الکترونیکی و گویا در مراکز فرهنگی زیرنظر شهرداری و اختصاص فضای خاص برای معلولان در پارک ها را مطرح کرد.
زهرا لری از برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان و نام‌آوران شهر کرمان در اردی‌بهشت ماه سال آینده از سوی شورای شهر، خبر داد.
لازم به ذکر است در این جلسه، کمیسیون‌های شورای شهر، آخرین مصوبات کمیسیون‌های خود را مطرح کردند که به تصویب نهایی رسید و در خصوص چند نامه‌ی رسیده تصمیم‌گیری شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *