قانون پرداخت حق بیمه‌ی کارگران ساختمانی، موجب کاهش ساخت و ساز می‌شود

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته در محل شورا برگزار شد. در این نشست که با حضور رییس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، شهردار کرمان و مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان برگزار شد، فتح‌الله مویدی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام)، به فعالیت‌های مختلف بیمه‌ی تامین اجتماعی اشاره و از اقدامات این نهاد در استان از جمله احداث بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در کرمان تقدیر کرد.

وی هم‌چنین خواستار تجدیدنظر در قانون پرداخت حق بیمه‌ی تامین اجتماعی کارگران ساختمانی هنگام صدور پروانه شد.
مویدی، به پیش‌نهاد شهرداری مبنی بر احداث پل عابر پیاده در خیابان شهید لاری (20 متری نادر) با مشارکت بخش خصوصی نیز اشاره کرد و از تصویب این پیش‌نهاد در کمیسیون مربوط خبر داد.
شهردار کرمان نیز در این نشست ضمن تقدیر از مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان به هم‌کاری دو سویه‌ی تامین اجتماعی و شهرداری کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری کرمان و سازمان تامین اجتماعی استان تعامل خوبی با یک‌دیگر دارند.
ابوالقاسم سیف‌الهی در ادامه، بر رقابتی شدن بیمه‌ی تامین اجتماعی در کشور تاکید و تصریح کرد: وجود چتر دولت بر روی صندوق تامین اجتماعی موجب می‌شود با تغییر دولت‌ها و سلایق مختلف دولت‌مردان، تامین اجتماعی با مشکل مواجه شود.
شهردار کرمان، به احداث بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در شهر کرمان توسط تامین اجتماعی استان نیز اشاره کرد و ضمن تقدیر از مدیران تامین اجتماعی، آن‌را کار بزرگی دانست.
سیف‌الهی، به موضوع پرداخت حق بیمه‌ی کارگران ساختمانی هنگام صدور پروانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع از آن‌جا آغاز شد که در برهه‌ای تصمیم گرفته شد حقوق بازنشستگان دو برابر و از 200 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش پیدا کند.
وی افزود: برای اجرای این تصمیم باید هزینه‌اش از جایی تامین می‌شد؛ بنابراین قانون حق بیمه‌ی تامین اجتماعی کارگران ساختمانی که درصدی از حقوق یک روز کارگران ساختمانی و 300 تومان بود به درصدی از حقوق یک ماه کارگران افزایش پیدا کرد که در حال حاضر تقریبا به ازای هر متر مربع ساختمان معادل 20 هزار تومان محاسبه می‌شود.
شهردار کرمان افزود: اجرای این قانون نه به نفع شهرداری و نه به نفع تامین اجتماعی است؛ چراکه موجب کاهش رونق ساخت و ساز و کاهش درآمد هر دو نهاد می‌شود.
سیف‌الهی افزود: در شهرهای کوچک نیز مشکل فراتر است و موجب ساخت و ساز غیرمجاز می‌گردد.
وی، با بیان این‌که در اجرای این قانون منبع وصول نباید شهرداری باشد، گفت: وقتی وصول آن توسط شهرداری انجام می‌شود، شهروندان فکر می‌کنند همه‌ی این مبلغ به حساب شهرداری واریز می‌شود.
شهردار کرمان، در خصوص یکی دیگر از مشکلات این قانون نیز گفت: به طور مثال شهرداری پروانه‌ی ساختمان مددجویان تحت پوشش کمیته‌ی امداد تا 100 متر را به‌صورت رایگان صادر می‌کند؛ اما آن فرد باید 2 میلیون تومان بابت حق بیمه‌ی کارگران ساختمانی به تامین اجتماعی پرداخت کند.
سیف‌الهی، با بیان این‌که سال گذشته حق بیمه‌ی تامین اجتماعی کارگران ساختمانی در کل کشور به مبلغ 1000 میلیارد تومان از درآمد شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده‌ پرداخت شد، گفت: پیش‌نهاد شهرداری‌ها این است تا در سال‌جاری نیز این رقم از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود تا حداقل شهرداری‌های کوچک کم‌تر با مشکل مواجه شوند.
علی‌اکبر مشرفی نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست احداث بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) توسط تامین اجتماعی استان کرمان را کاری بزرگ و قابل تقدیر دانست.
وی، به سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در کارخانه‌ی لاستیک کرمان هم اشاره کرد و اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی تامین اجتماعی در کارخانه‌ی لاستیک برای توسعه‌ی این کارخانه، به‌زودی شاهد اشتغال بیش از هزار نفر در این کارخانه و چرخه‌ی مالی بیش از هزار میلیارد تومانی در استان خواهیم بود.
مشرفی هم‌چنین در خصوص فعالیت تامین اجتماعی در بخش بیمه‌ای نیز با بیان این‌که در کشورهای پیش‌رفته بیمه‌های درمانی متعدد با هم رقابت می‌کنند، گفت: ایجاد سازمان‌های موازی با سازمان تامین اجتماعی، موجب رقابت و ارتقای خدمات بیمه‌ای می‌شود.
محمد ربانی سخن‌گوی شورای شهر کرمان هم با اشاره به فعالیت‌های تامین اجتماعی در بخش‌های مختلف گفت: تامین اجتماعی در سه بخش بیمه‌ای، درمان و اقتصادی فعالیت می‌کند.
وی افزود: علاوه بر تلاش‌های قابل‌توجه تامین اجتماعی در بخش بیمه و درمان، در بخش اقتصادی نیز تامین اجتماعی در قالب شرکت اقتصادی «شستا»، فعالیت‌های مثمری در بخش اقتصادی در کشور انجام می‌دهد که از آن جمله سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ی لاستیک کرمان است.
در ادامه‌ی این نشست نیز روسای کمیسیون‌های شورا، به ارایه‌ی آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.
زهرا لری رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان، به برگزاری جمعه‌بازار کتاب، هنر و صنایع دستی در پارک مادر اشاره کرد.
وی، در همین رابطه از معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان و هم‌کارانش، برای برگزاری جمعه‌بازار تقدیر کرد.
وی، از شکل‌گیری کمیته‌ی تخصصی ورزش بانوان با محوریت مدیرکل امور بانوان استانداری نیز خبر داد و گفت: در این نشست که در استانداری کرمان برگزار شد، در خصوص ورزش بانوان و استفاده‌ی بانوان از سالن‌ها و امکانات ورزشی تبادل‌نظر شد.
لری افزود: هم‌چنین مقرر شد تا نظرات و پیش‌نهادهای در خصوص ورزش بانوان جمع‌بندی و در نشست‌های آینده‌ی این کمیته ارایه شود.
وی، به نشست کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم اشاره کرد و گفت: در این نشست در خصوص برگزاری ورزش محلات و المپیاد ورزشی توضیحاتی ارایه و مقرر شد تا آنالیز و جزییات هزینه‌ی آن توسط معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری در نشست‌های بعدی ارایه شود.
رویا دیوان‌بیگی رییس کمیسیون خدمات شهری نیز به برگزاری نشست این کمیسیون با حضور معاون خدمات شهری شهردار اشاره کرد و اظهار داشت: مقرر شد تا مدیران مجموعه‌های تحت نظارت معاونت خدمات شهری در هر یک از نشست‌های کمیسیون خدمات شهری حاضر شوند و گزارشی از روند فعالیت‌های خود ارایه کنند تا تخصصی‌تر به مسایل مربوط به خدمات شهری ورود کنیم.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رییس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست هم به نشست مشترک این کمیسیون با کمیسیون فرهنگی و آی‌تی اشاره کرد و گفت: تصمیم‌گیری در خصوص اختصاص چند بیلبورد و ارسال پیامک با موضوع عفاف و حجاب، شب‌های قدر و عید فطر از جمله مصوبات این نشست بود.
وی، در خصوص زیباسازی دیوارهای محدوده‌ی شهر به‌ویژه مسیر میدان آزادی تا میدان شهدا نیز اظهار داشت: مقرر شده است تا طی مدت 40 روز این مسیر با نقاشی دیواری و نورپردازی و ترجیحا با استفاده از هنرمندان کرمانی زیباسازی شود.
زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی هم به مناسبت 31 تیرماه (روز عفاف و حجاب) اشاره کرد و با بیان این‌که از معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان و هم‌کارانش به خاطر ورود در همه‌ی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تشکر می‌کنم، گفت: از آن جمله هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با بهزیستی کرمان در خصوص برگزاری جلسات آموزشی در زمینه‌ی عفاف و حجاب برای مربیان مهدهای کودک است تا موضوع عفاف و حجاب و پوشش از دوران کودکی و از مهدهای کودک آموزش داده و آغاز شود.
وی هم‌چنین به برگزاری برنامه‌های مختلف توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان در ماه مبارک رمضان از جمله «جشن خدا» در پارک مادر و جشن ویژه‌ی تولد امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در پارک شورا، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر، افطاری به حدود 5 هزار نفر از شهروندان در میدان آزادی، برپایی برنامه‌های مختلف از جمله کارگاه عفاف و حجاب و جمع‌خوانی و تفسیر قرآن در فرهنگ‌سرای جان‌جهان و برنامه‌های مختلف در فرهنگ‌سرای کوثر شهرداری کرمان اشاره کرد.
در این نشست علی منصوری رییس کمیسیون برنامه و بودجه، منصور ایرانمنش رییس کمیسیون معماری و شهرسازی و محمدیاسین پنجعلی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، املاک و سرمایه‌گذاری نیز به ارایه‌ی آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.
هم‌چنین اعضای شورا با پیش‌نهاد شهرداری مبنی بر احداث پل عابر پیاده در خیابان شهید لاری (20 متری نادر) با مشارکت بخش خصوصی موافقت کردند.
لازم به ذکر است در این نشست اسماعیل زمانی‌فر مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز که به مناسبت هفته‌ی تامین اجتماعی در نشست عمومی شورای شهر کرمان حضور پیدا کرده بود، به ارایه‌ی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این نهاد پرداخت.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان گفت: در کل کشور 39 میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی هستند.

اسماعیل زمانی‌فر، در نشست عمومی شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان این‌که در استان کرمان بیش از یک میلیون و 240 هزار نفر به طور مستقیم با بیمه‌ی تامین اجتماعی ارتباط دارند، اظهار داشت: هر ماه در سطح کشور بیش از 60 میلیارد تومان و در استان کرمان 750 میلیون تومان توسط بیمه‌ی تامین اجتماعی در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود.
وی، به راه‌اندازی شعبه‌ی سوم تامین اجتماعی در آینده‌ای نزدیک در شهر کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: مجوز شعبه‌ی شماره‌ی 3 تامین اجتماعی با درجه‌ی ممتاز اخذ شده است و این شعبه در محدوده‌ی میدان آزادی تا فرودگاه راه‌اندازی می‌شود.
زمانی‌فر افزود: هم‌چنین 16 شعبه‌ی اقماری که زیر نظر شعب مادر فعالیت می‌کنند، در برخی از شهرهای کم‌تر برخوردار راه‌اندازی شده است تا از رفت و آمد ارباب رجوع برای انجام کارهای بیمه‌ای به شهرهای بزرگ جلوگیری شود.
وی ادامه داد: ورودی ارباب رجوع به تامین اجتماعی، هر روز به طور میانگین 10 هزار نفر است و هر ماه 60 هزار کارفرما برای پرداخت حق بیمه‌ به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند.
زمانی‌فر خاطر نشان کرد: بیمه‌ی تامین اجتماعی هر ماه به ازای هر مستمری‌بگیر از 600 هزار تومان تا 4 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت می‌کند؛ بنابراین به این دلیل که این نهاد وابسته به دولت نیست و بودجه‌ی دولتی دریافت نمی‌کند، اگر کارخانجات و سایر مجموعه‌ها تعهدات خود را به بیمه‌ی تامین اجتماعی به‌موقع پرداخت نکنند، پایان هر ماه برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران با مشکل مواجه خواهیم شد.
مدیرکل بیمه‌ی تامین اجتماعی استان کرمان، به تعامل خوب تامین اجتماعی با شهرداری کرمان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شهرداری کرمان با مدیریت خوب مهندس سیف‌الهی شهردار کرمان، بهترین شهرداری در سطح کشور است.
وی افزود: شهردار کرمان با دید خوب و نظم و انضباط مثال‌زدنی، شهرداری کرمان را اداره می‌کند و بر همین اساس تعامل و هم‌کاری خوبی با تامین اجتماعی استان کرمان دارد.
معاون مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به احداث بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در کرمان، گفت: بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های درمانی تامین اجتماعی است که از اول شهریورماه سال‌جاری در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع، در 5 طبقه و با 300 تختِ فعال آغاز به‌کار می‌کند.
هادی صبوری افزود: توسعه‌ی خدمات با راه‌اندازی بخش‌هایی مثل جراحی قلب از جمله اهداف راه‌اندازی بیمارستان پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ ضمن این‌که این بیمارستان بر اساس استانداردهای جهانی و وزارت بهداشت احداث شده است تا نیازهای بیمه‌شدگان را برآورده کند.
وی هم‌چنین به فعالیت سه بیمارستان تامین اجتماعی در کرمان، سیرجان و زرند اشاره کرد و گفت: 13 مرکز سرپایی و درمانگاه نیز در شهرستان‌های مختلف استان، به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خدمت ارایه می‌کنند.
صبوری افزود: در سال 92 در این تعداد بیمارستان و درمانگاه، حدود یک میلیون و 800 هزار نفر به‌صورت سرپایی ویزیت و 40 هزار نفر بستری شده‌اند؛ ضمن این‌که 20 هزار عمل جراحی نیز انجام شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *