برای تکمیل شبکه‌ی بزرگ‌راهی استان، باید سه هزار کیلومتر راه ساخته شود


نشست فوق‌العاده‌ی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان برگزار شد.
در این نشست، فتح‌الله‌ مویدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) و خیر مقدم به مدیران راه و شهرسازی، علت برپایی این نشست را پی‌گیری مطالبات شهروندان در خصوص احداث مسجد در برخی مناطق مختلف شهر کرمان بیان کرد.
رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی  نیز با اشاره به برپایی جلسات مکرر این کمیسیون در خصوص اهمیت ساخت مسجد در برخی شهرک‌های مسکن مهر و درخواست‌های مکرر شهروندان در برخی محلات مبنی بر اختصاص زمین برای این مهم، گفت: در شش ماه گذشته با کمک شهرداری و سازمان تبلیغات اسلامی، لیستی از شهرک‌های فاقد مسجد و هم‌چنین افراد خیر در زمینه‌ی ساخت مسجد تهیه شده است.
صدیقه زاهدی افزود: درخواست ما از اداره راه و شهرسازی این است که در شهرک‌های فاقد مسجد، زمین واگذار کند تا با کمک خیرین و هم‌یاری مردم در این شهرک‌ها مسجد ساخته شود؛ چرا که طبق قانون، هر شهرکی که ایجاد می‌شود، باید فضای فرهنگی و مذهبی هم داشته باشد.
زاهدی، به یکی از موانع ساخت مساجد در این شهرک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اداره‌ی اوقاف می‌گوید: ما متولی ساخت مسجد برای مناطق کم‌تر از 20 هزار نفر و مناطق روستایی هستیم و احداث مسجد در شهرها به عهده‌ی اداره کل راه و شهرسازی و سایر متولیان این بخش است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم در این نشست با بیان این‌که به هیچ وجه فروش فضاهای فرهنگی و مذهبی در شهرک‌ها اتفاق نیافتاده است، گفت: ساخت مسجد در شهرک‌های 57، 42 و 14 هکتاری و شهرک‌های حاجی‌آباد و محمدآباد آغاز شده است.
خداداد مقبلی افزود: اگر شورا احساس می‌کند در جایی نیاز به ساخت مسجد است، اعلام کند تا در خصوص تامین زمین، اقدام کنیم.
مدیر املاک و حقوقی اداره‌ی راه و شهرسازی استان کرمان نیز با اشاره به این‌که ما طبق طرح‌های تفصیلی، برای کاربری‌های فرهنگی، مذهبی و عمومی، طبق مقررات، زمین واگذار می‌کنیم، گفت: هرجا مطابق طرح بوده و متقاضی کاربری مورد نظر به‌عنوان یکی از دستگاه‌های دولتی وجود داشته باشد، ما بر اساس مقررات، اقدام به واگذاری زمین می‌کنیم.
محمدامین فصیح‌زاده، درخواست و معرفی اداره اوقاف را شرط واگذاری زمین دانست و گفت: باید اداره اوقاف که متولی احداث مساجد است، برای ساخت مسجد، درخواست دهد؛ سپس ما به‌صورت رایگان، زمین برای ساخت مسجد واگذار می‌کنیم.
وی، به عدم اقدام اداره‌ی اوقاف در ساخت مسجد به دلیل نداشتن بودجه اشاره کرد و گفت: اداره‌ی اوقاف می‌تواند خیرین را وارد کند و با تشکیل هیات امنا برای مسجد و معرفی به اداره‌ی راه و شهرسازی، قرارداد بسته و ساخت مسجد شروع شود.
مدیر املاک و حقوقی اداره‌ی راه و شهرسازی استان، در خصوص ادعای اوقاف مبنی بر اولویت نداشتن ساخت مسجد در شهرک‌ها، گفت: برای رفع این مشکل، اداره اوقاف باید هیات امنا در شهرک‌ها تشکیل دهد و برای آن‌ها موافقت‌نامه‌ی اصولی صادر کند؛ ما هم اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.
فصیح‌زاده با بیان این‌که اعطای زمین رایگان برای ساخت مساجد، فقط مربوط به شهرک‌های مسکن مهر است، گفت: ما در مواردی زمین می‌دهیم که در مالکیت دولت باشند.
سعید گیلانی عضو شورای شهر کرمان نیز در این نشست گفت: اداره‌ی راه و شهرسازی باید برای فعالیت مجدد پروژ‌ه‌های بزرگ شهر کرمان که در حال تعطیلی هستند، اقدام کند.
وی افزود: دغدغه‌ی ما در شورای شهر، برطرف کردن مشکلات شهر کرمان است و در همین راستا، مسئولان سازمان نظام مهندسی استان را دعوت کردیم تا تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشیم.
گیلانی افزود: متاسفانه برای ادامه‌ی مطلوب این تعامل، تلاشی از سوی سازمان نظام مهندسی انجام نمی‌شود.
عضو شورای شهر کرمان، یکی از خواسته‌های شورای شهر از سازمان نظام مهندسی را ارایه‌ی مطالعات ژئوتکنیک شهر کرمان بیان کرد و گفت: ما از سازمان نظام مهندسی خواستیم متولیان مطالعات خاک شهر را به ما معرفی کند؛ اما متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی این سازمان انجام نشده است.
کمال جوانمرد عضو دیگر شورای شهر کرمان نیز در این نشست گفت: در ساخت مسکن مهر، معماری ایرانی و اسلامی نادیده گرفته شده است.
وی هم‌چنین با بیان این‌که ورودی شهرها به یک بچه‌ی سرراهی تبدیل شده است، گفت: هیچ یک از سازمان‌های مربوط به این مساله رسیدگی نمی‌کنند. در این جلسه، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز به تشریح اقدامات و طرح‌های انجام‌شده و در حال اجرای این سازمان در حوزه‌ی راه‌های استان پرداخت.

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: برای تکمیل شبکه‌ی بزرگ‌راهی استان کرمان، باید سه هزار کیلومتر راه با هزینه‌ی دو هزار و شصت میلیارد تومان ساخته شود.
خداداد مقبلی در نشست فوق‌العاده‌ی شورای شهر کرمان که شب گذشته برگزار شد، افزود: در استان کرمان، 58 درصد جمعیت در مناطق شهری و 42 درصد در مناطق روستایی و عشایر ساکن هستند که این آمار، هشداری برای کم شدن جمعیت روستاها به‌عنوان منبع اصلی تولید است.
وی، با اشاره به این‌که استان کرمان 11 درصد مساحت کشور را دارد، گفت: 28 هزار کیلومتر راه در استان کرمان وجود دارد که معادل 2.2 درصد از کل راه‌های کشور است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان این‌که استان کرمان، حلقه‌ی واسط کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است، گفت: استان کرمان رابط بنادر جنوبی کشور و بندر شهید بهشتی در سیستان و بلوچستان و یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی کشور است.
مقبلی با اشاره به انتقال سالانه، 4.5 میلیون تن کالای صادراتی از استان کرمان عمده‌ی تلاش اداره راه و شهرسازی را تکمیل شبکه‌ی ارتباطی و تکمیل شبکه‌ی بزرگ‌راهی دانست.
مقبلی یکی از وظایف این سازمان در حوزه‌ی راه را توسعه و ارتقای شبکه‌ی راه‌های استان شامل احداث و نوسازی بزرگ‌راه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی و شبکه‌ی ارتباطی روستایی دانست و افزود: وظیفه‌ی دوم این اداره در حوزه‌ی راه‌ها، نگه‌داری و ایمن‌سازی راه‌های موجود است.
مقبلی، وظیفه‌ی دوم را مهم‌تر دانست و گفت: 8700 کیلومتر راه و شبکه‌ی ارتباطی استان سرمایه‌ی ملی محسوب می‌شود و باید حفظ شود.
وی، با اشاره به این‌که اعتبارات مصوب در حوزه‌ی راه‌ در سال 92، 151 میلیارد تومان بوده است، گفت: متاسفانه تنها 51 میلیارد تومان از این مقدار، تخصیص پیدا کرده که این رقم بسیار ناچیزی است و باعث شد نتوانیم بسیاری از اقدامات لازم در مورد راه‌های استان را انجام دهیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، هم‌چنین اعتبارات مصوب در زمینه‌ی مسکن در سال 92 را نیز 14 میلیارد تومان و اعتبار اختصاص‌یافته را 3 میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد.
مقبلی، به میزان نیاز استان در ساخت و توسعه‌ی راه‌ها اشاره کرد و گفت: 1200 کیلومتر آزادراه، 3 هزار کیلومتر بزرگ‌راه، 2646 کیلومتر راه اصلی، 2312 کیلومتر راه فرعی، 10 هزار و 70 کیلومتر راه روستایی و به طور کلی، به 19 هزار و 205 کیلومتر راه جدید در استان نیاز داریم تا بتوانیم به افق 1404 برسیم.
وی، طول محورهای شریانی استان که نقش ترانزیتی ملی دارند را 2000 کیلومتر دانست.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، طول بزرگ‌راه‌های در حال ساخت استان را 1955 کیلومتر بیان کرد و گفت: در حوزه‌ی ساخت مسیر باند دوم، در مجموع، 76 پروژه داریم که 47 پروژه‌ی به‌سازی، 14 پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح و 7 پروژه‌ی تعریضی و زیرسازی نقاط حادثه‌خیز هستند.
مقبلی، میزان پروژه‌های بهره‌برداری‌شده‌ی سال 92 را 210 کیلومتر بیان کرد و گفت: این رقم بسیار بالایی است و در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تاثیر زیادی داشته است.
وی، با اشاره به این‌که در 9 ماهه‌ی سال 92، بیش‌ترین کاهش میزان تصادفات کل کشور را در استان کرمان داشتیم، گفت: تلفات جاده‌ای، در سال 92 نسبت به سال قبل، 158 نفر کاهش داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، راه‌های ساخته شده از ابتدای سال‌جاری را 37 کیلومتر بیان کرد و گفت: این راه‌ها که در باند دوم بزرگ‌راهی بودند، نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته‌اند.
مقبلی، با اشاره به این‌که راه‌های فرعی باید به راه اصلی تبدیل شوند، گفت: در حال حاضر هزار و 22 کیلومتر از راه‌های استان نیاز به تعریض و به‌سازی دارند تا به راه اصلی تبدیل شوند که برای این میزان، 919 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی، در خصوص شبکه‌ی راه‌های روستایی در استان هم گفت: بسیاری از روستاهای استان توسعه پیدا کرده و تبدیل به بخش و شهر شده‌اند؛ در حالی که میزان و کیفیت راه‌های آن‌ها ثابت مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، 581 کیلومتر از راه‌های روستایی استان را نیازمند افزایش ظرفیت و به‌سازی برای تبدیل شدن به راه اصلی دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف، 200 میلیارد تومان نیاز داریم.
مقبلی،  تعداد راه‌های آسفالته‌ی روستایی در استان قبل از پیروزی انقلاب را 103 کیلومتر بیان کرد و گفت: این راه‌ها امروز به 4 هزار و 134 کیلومتر رسیده است که نشان از محرومیت‌زدایی و گسترش امکانات روستاها بعد از انقلاب دارد.
وی، به مهم‌ترین پروژه‌ی بزرگ‌راهی در شهرستان کرمان در محور «کرمان-راور-دیهوک» به طول 200 کیلومتر اشاره کرد و گفت: تاکنون 50 درصد آن تمام شده و با پیش‌رفت فیزیکی 60 درصد در حال اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، با اشاره به وجود 150 کیلومتر راه روستایی در حال ساخت در شهرستان کرمان گفت: در حوزه‌ی شهرستان کرمان، 92 درصد راه روستایی داریم و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده با استاندار، قرار شده تا پنج سال آینده، شبکه‌ی ارتباطی تمام روستاهای بالای 50 خانوار تکمیل شود.
مقبلی، ارزش کل شبکه‌ی راه‌های استان را 6 هزار و 400 میلیارد تومان دانست و گفت: وظیفه‌ی نگه‌داری از این ثروت ملی، اول به عهده‌ی اداره راه و شهرسازی و سپس به عهده‌ی مردم است.
وی، با اشاره به این‌که سالانه به 320 میلیارد تومان برای نگه‌داری و ایمن‌سازی شبکه‌ی فعلی راه‌ها نیاز داریم، گفت: این در حالی است که کل منابعی که در اختیار داریم، 40 میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، به دو برابر شدن رقم اعتبارات ملی این سازمان در سال‌جاری نیز اشاره کرد و گفت: رقم روکش آسفالت که در سال گذشته، 20 میلیارد تومان بوده، امسال به 40 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
مقبلی افزود: خوش‌بختانه، توانسته‌ایم 60 میلیارد تومان برای ایمن‌سازی و نگه‌داری راه‌ها، اعتبارات ملی دریافت کنیم.
وی، به جایگاه چهارم استان کرمان در زمینه‌ی شبکه‌ی بزرگ‌راهی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه‌ی راه‌های روستایی، مطابق ضریب برخورداری کشور و از برنامه‌ی چهارم توسعه نیز جلوتر هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *