دومین نشست مردمی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان برگزار شد


دومین نشست مردمی اعضای شورای شهر، شب گذشته با حضور رییس شورای شهر، شهردار کرمان، اعضای شورای شهر، معاون خدمات شهری، شهردار منطقه‌ی چهار و مدیر امور تامین و ذخیره‌ی آبفای شهرستان کرمان در مسجد ابوالفضل (علیه‌السلام) محله‌ی میلاد کرمان برگزار شد.

شهردار کرمان، در این نشست، با بیان این‌که بزرگ‌ترین مانع در خدمت‌رسانی مطلوب، پرداخت نکردن عوارض شهری توسط شهروندان است، گفت: تعداد قابل‌توجهی از اهالی اصیل کرمانی در مناطق یک و چهار شهری ساکن هستند؛ اما شهرداری مجبور است 60 درصد درآمد شهرداری منطقه دو را در این مناطق هزینه ‌کند.
ابولقاسم سیف‌الهی با اشاره به این‌که بخش زیادی از اهالی این مناطق توان پرداخت عوارض را ندارند، گفت: در حال حاضر کل هزینه‌ی جمع‌آوری زباله‌ی منطقه‌ی چهار، از درآمد منطقه‌ی دو تامین می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که بنا داریم در همه‌ی مناطق، رشد و آبادانی را یک‌سان داشته باشیم، در خصوص ایجاد فضای سبز و امکانات ورزشی در این منطقه گفت: قرار است با تصمیم شورای شهر، باغ توکل‌آباد واقع در این منطقه به پارک بانوان تبدیل شود که امیدواریم تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.
وی افزود: ایجاد فرهنگ‌سرای جان جهان هم یکی از اقدامات شهرداری برای گسترش امکانات و فضاهای فرهنگی در این منطقه بوده است.
شهردار کرمان، مهم‌ترین مشکل شهرداری را نداشتن بودجه و امکانات مالی دانست و گفت: هزینه‌ی جمع‌آوری زباله‌ی شهر کرمان، سالی هشت میلیارد تومان و هزینه‌ی تنظیف خیابان‌ها و معابر، سالی پنج میلیارد تومان است و این در حالی است که ما حتی توان مالی پرداخت حقوق پرسنل و کارگران شهرداری را هم نداریم.
سیف‌الهی افزود: مشکل تحریم و تورم که امروز گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده و بر معیشت مردم هم اثر گذاشته است، شهرداری را هم تحت فشار قرار داده و شهرداری و شورای شهر در چنین شرایطی و با وجود پروژه‌های ناتمامی که باید به اتمام برسانند، تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم انجام می‌دهند.
وی با بیان این‌که مردم در مورد ملک و زمین خود حق دارند، اما شهرداری هم منابع لازم را در اختیار ندارد، در خصوص مشکلات موردی ملکی شهروندان این منطقه قول مساعد داد.
شهردار کرمان، منتخبان شورای شهر را خادمان دل‌سوز مردم دانست و گفت: اعضای شورای شهر در همین مدت یک سال، همواره خواهان و پی‌گیر مطالبات و مشکلات مردم، حتی در مواردی که در حوزه‌ی وظایف و اختیارات شورا نیست، بوده‌اند و برگزاری چنین نشست‌های مردمی و صمیمی بیان‌گر قصد آن‌ها در خدمت‌رسانی به مردم است.
سیف‌الهی شماره‌ی 137 را پل ارتباطی مردم با شهرداری برای بیان مشکلات شهر اعلام کرد و گفت: پیام‌های شهروندان به طور مستقیم برای من ارسال می‌شود و به زودی با ارتقای این سامانه، امکان پاسخ دادن به پیامک‌ها و مشکلات شهروندان و برقراری ارتباطی دوسویه بین شهرداری و مردم فراهم می‌‌گردد.
وی با بیان این‌که وظیفه‌ی ما خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: از شهردار منطقه‌ی چهار و معاون خدمات شهری می‌خواهم که مشکلات مطرح‌شده در این نشست را در حیطه‌ی وظایف و امکانات‌شان، هرچه سریع‌تر برطرف کنند.
شهردار منطقه‌ی چهار هم در این نشست مردمی، در خصوص مشکل فاضلاب این منطقه گفت: مشکلات مربوط به آب و فاضلاب، در حیطه‌ی وظایف شهرداری نیست، اما اعضای شورای شهر قطعا به قدر توان و اختیارات‌شان این مشکلات را پی‌گیری می‌کنند.
علی خدادادی با بیان این‌که اصلاح شبکه‌ی فاضلاب کرمان به اعتبارات فراوانی نیاز دارد، گفت: مشکل اصلی آب و فاضلاب کرمان به دلیل فرسودگی لوله‌های اصلی شهر است که در حال تعویض هستند و این تعویض، از بزرگ‌راه امام (رحمت‌الله‌علیه) شروع شده و یکی از دلایل کمبود آب نیز همین مسئله است.
وی در خصوص تعریض نیمه‌کاره‌ی خیابان شهید دستغیب گفت: ما چند سال است که این کار را شروع کرده‌ایم و بخشی از آن هم انجام شده است، اما یکی از دلایل کندی روند تعریض این خیابان، طولانی شدن جلب رضایت صاحبان مغازه‌های این خیابان است که در این خصوص مردم باید بیش‌تر هم‌کاری کنند.
شهردار منطقه چهار در مورد امکانات ورزشی برای این منطقه، به ایجاد یک زمین والیبال اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که سالن ورزشی‌ای که در این منطقه توسط نیروی مقاومت سپاه ساخته شده به شهرداری واگذار شود تا مردم بتوانند از امکانات ورزشی این سالن برخوردار شوند.
خدادادی با بیان این‌که در خصوص لکه‌گیری و آسفالت، تا به حال هر چه در توان‌مان بوده، انجام داده‌ایم، گفت: تمام کوچه‌های این منطقه لکه‌گیری خواهند شد و آسفالت کردن کوچه‌های خاکی را هم در اولویت قرار می‌دهیم.
وی افزود: اما اگر مردم ساکن در این کوچه‌ها بخواهند زودتر کوچه‌شان آسفالت شود، می‌توانند 50 درصد هزینه را به صورت مشارکتی پرداخت کنند تا بقیه‌ی آن توسط شهرداری تامین شود.
شهردار منطقه چهار با بیان این‌که متاسفانه درآمدی که از محل نوسازی و عوارض از این منطقه وصول شده، بسیار اندک است، گفت: بودجه‌ی کم شهرداری، کفاف هزینه‌ی جدول‌گذاری و آسفالت این منطقه را نمی‌دهد.
مدیر امور تامین و ذخیره آبفای شهرستان کرمان هم برای پاسخ به مشکلات مطرح شده در خصوص کم‌آبی و قطعی آب این منطقه در جلسه، حضور پیدا کرد و در مورد وضعیت فعلی تامین آب در کرمان گفت: در حال حاضر، 64 حلقه چاه آب در اختیارداریم و میزا ن آب تولیدی ما 1600 لیتر در  ثانیه است که با توجه به جمعیت شهر کرمان، 500 تا 600 لیتر  در ثانیه، کم‌بود آب داریم.
«حمید امین‌زاده» با بیان این‌که برای مدیریت توزیع این میزان آب، مجبور به پایین آوردن فشار آب در برخی ساعات هستیم، گفت: برای توزیع مناسب آب در روز، باید از ساعت 11 شب تا شش صبح، آب را در مخازن سطح شهر ذخیره کنیم؛ به همین دلیل مجبور به کاهش فشار آب برای آب‌گیری در مخازن در طول شب هستیم.
وی افزود: در طول روز هم به دلیل کم‌بود آب، هشت ساعت پمپاژ آب داریم. مدیرامور تامین و ذخیره‌ی آبفای شهرستان کرمان، با اعلام برنامه‌های پمپاژ آب شامل 3:30 تا 7:30 بامداد، 12:30 تا 3:30 بعد از ظهر و 7:30 تا 9 شب، به برنامه‌ی جداگانه‌ای برای مدیریت توزیع آب در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: برنامه‌‌ی ویژه‌ی ماه مبارک رمضان از طریق سیستم پیام اتفاقات به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.
امین‌زاده ضمن تشکر از مردم صبور کرمان در هم‌راهی با برنامه‌های این شرکت، گفت: اگر هر خانوار بتواند 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند؛ می‌توانیم بحران کم‌بود آب را به خوبی پشت سر بگذاریم و جواب‌گوی نیاز آبی شهر کرمان باشیم.
وی برنامه‌ی افت فشار در طول روز و شب را مربوط  به همه‌ی مناطق شهر کرمان اعلام کرد و گفت: اگر شهروندان می‌بینند در برخی مناطق، وضعیت فشار آب بهتر است، به دلیل نوع تاسیسات‌شان است.
مدیر امور تامین و ذخیره‌ی آبفای شهرستان کرمان، با اشاره به این‌که بخشی از مشکل کم‌بود آب استان مربوط به کم‌بود نزولات، طی 15 سال گذشته است، گفت: مشکل دیگر آب کرمان، به خاطر قدیمی بودن شبکه‌ی آب و فاضلاب و خطوط انتقال آب است.
وی افزود: ما در حال بازسازی خطوط انتقال آب در کمربندی و خیابان شهید دستغیب هستیم و بخشی از مشکلات آب این منطقه هم به این دلیل است.
امین‌زاده هم‌چنین از تکمیل حفاری 14 حلقه‌ چاه تا یک ماه آینده خبر داد.
در این نشست صمیمی که مردم به صورت رودررو و مستقیم با نمایندگان خود در شورای شهر و شهردار کرمان گفت و گو کردند، مشکلات این منطقه هم توسط شهردار محله‌ی میلاد(سرسبیل) مطرح شد. این مشکلات شامل فاضلاب، شیب کوچه‌ها و جمع شدن آب در زمستان، نیمه‌کاره ماندن تعریض خیابان شهید دستغیب، قطعی آب و پایین بودن فشار آن، کم بودن فضای سبز و پارک و نداشتن فضای ورزشی مناسب بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *