وضعیت آب شرب، شبکه‌ی توزیع آب و شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان بررسی شد


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور اعضا در محل شورا برگزار شد.

در این نشست که با حضور رییس و سایر اعضای شورای شهر، شهردار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان برگزار شد، وضعیت آب شرب، شبکه‌ی توزیع آب شرب و شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان بررسی شد.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست بر عرضه‌ی آب سالم به شهروندان تاکید و آن را حق مردم دانست.
فتح‌الله مویدی با اشاره به ذخایر عظیم معدنی و سایر ثروت‌های موجود در کرمان، تصریح کرد: با وجود این همه ذخایر، معادن و ثروتی که در استان کرمان وجود دارد، مردم این دیار حق دارند که از آب آشامیدنی سالم برخوردار باشند.
وی هم‌چنین خواستار تسریع در اجرای شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان شد و اظهار داشت: وضعیت آب‌های سطحی و زیرسطحی در شهر کرمان رو به بحران است؛ بنابراین باید شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان با سرعت بیش‌تری اجرا شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که حدود 25 درصد آب در شهر کرمان به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود، بر بازسازی و اصلاح شبکه‌ی توزیع آب شرب در شهر کرمان تاکید کرد.
محمد طاهری زیربنای توسعه‌ی کشور و استان را منوط به وجود آب دانست و اظهار داشت: اگر آب دچار چالش شود، استان توسعه‌یافته‌ای نخواهیم داشت.
وی به سرمایه‌گذاری دولت در زمینه‌ی انتقال آب به کرمان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: براساس آخرین برآورد، اتمام طرح انتقال آب از سد صفارود به شهر کرمان نیاز به یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.
طاهری افزود: در حال حاضر در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر کرمان تا شعاع 600 کیلومتری آبی برای انتقال به شهر کرمان وجود ندارد و اگر آب وجود داشت انتقال می‌دادیم تا مردم در تابستان با کم‌ترین مشکل مواجه باشند.
طاهری طول شبکه‌ی آب شهر کرمان را 1800 کیلومتر دانست و اظهار داشت: در لایحه‌ی بودجه دولت، کل اعتبارات بازسازی شبکه‌ی آب شهر کرمان علی‌رغم هدررفت 25 درصدی، سالانه به 100 میلیون تومان نمی‌رسد.
وی با بیان این‌که اصلاح شبکه‌ی آب برای جلوگیری از هدر رفت آب، دارای اهمیت زیادی است، گفت: با اصلاح و بازسازی شبکه‌ی آب می‌توانیم 5 درصد از این آب را به چرخه‌ی مصرف برگردانیم.
طاهری با تاکید بر این‌که به دنبال ارتقای سطح سلامت و بهداشت مردم هستیم، اظهار داشت: سرانه‌ی بازسازی شبکه‌ها به ازای هر مشترک یک میلیون و 400 هزار تومان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان هم‌چنین به وضعیت فاضلاب شهر کرمان اشاره کرد و گفت: در فاضلاب شهری میانگین بهره‌مندی کشور 38 درصد و استان کرمان در حال حاضر 7 درصد است که با میانگین کشوری تفاوت بسیار زیادی دارد.
طاهری افزود: در سال 92 میزان 2 میلیارد و 700 میلون تومان اعتبار دولتی برای فاضلاب شهر کرمان در نظر گرفته شد که با این اعتبار باتوجه به این‌که قرار است 1800 کیلومتر شبکه‌ی فاضلاب در شهر کرمان اجرا شود، نمی‌توان کاری از پیش برد.
وی میزان شبکه‌ی اجرا شده‌ی فاضلاب شهر کرمان را  350 کیلومتر دانست و با اشاره به وضعیت آب‌های سطحی و زیرسطحی در شهر کرمان، اظهار داشت: کم‌تر کسی نسبت به ضرورت اجرای فاضلاب شهر کرمان شک دارد.
طاهری با بیان این‌که طرح فاضلاب شهر کرمان 16 سال قبل آغاز شده است، تصریح کرد: تا زمانی که دست روی دست بگذاریم، وضعیت فاضلاب شهر کرمان همین است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان  فروش انشعاب آب در شهر کرمان را سالانه 3000 انشعاب دانست و اظهار داشت: در سال گذشته 70 درصد از این انشعاب‌ها به ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چندین طبقه فروخته شده است؛ ضمن این‌که 170 انشعاب نیز برای مددجویان بهزیستی، کمیته‌ی امداد، بنیاد شهید و مساجد به صورت رایگان نصب شده است.
طاهری ارزان‌ترین خدمت برای واحدهای مسکونی را آب دانست و از شورای اسلامی شهر کرمان خواستار کمک در راستای ارایه‌ی خدمت بهتر به مردم و ایجاد تحول اساسی در آب و فاضلاب بر اساس ظرفیت قانونی که قانون‌گذار مشخص کرده است، شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان هم‌چنین کیفیت آب شرب شهر کرمان را مطابق استانداردهای جهانی دانست و اظهار داشت: ضرورتی برای نصب دستگاه‌های تصفیه‌ی آب توسط شهروندان وجود ندارد.
در این نشست سایر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص وضعیت آب شرب و فاضلاب شهر کرمان پرداختند.
علی‌اکبر مشرفی نایب رریس شورای اسلامی شهر کرمان به استفاده از لوله های آزبست در شبکه‌ی توزیع آب شهر کرمان اشاره و تصریح کرد: چگونه پس از این‌که 25 سال از منسوخ شدن استفاده از لوله‌های آزبست در شبکه‌ی آب‌رسانی در دنیا می‌گذرد، شرکت آب و فاضلاب در دهه‌های گذشته از این نوع لوله‌ها در شبکه‌ی توزیع آب استفاده کرده است.
سعید گیلانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان هم بر ترمیم و بازسازی شبکه‌ی توزیع آب شرب کرمان تاکید کرد و خواستار هم‌راهی اعضای شورا برای این مهم شد.
کمال جوانمرد دیگر عضو شورای شهر کرمان نیز بر اجرای مدیریت جامع و واحد شهری تاکید کرد و گفت: شهر کرمان باید با مشارکت دستگاه‌های خدمت‌رسان به عنوان پایلوت مدیریت واحد شهری مد نظر قرار گیرد و مدیران دستگاه‌های خدمت‌رسان در این زمینه با شورای شهر هم‌کاری کنند.
محمد ربانی عضو دیگر شورای شهر کرمان هم به سه مقوله‌ی انتقال آب، شبکه‌ی فرسوده و وضعیت شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب کرمان برای خدمت‌دهی بهتر به مردم، انتظار هم‌راهی شورا را دارد و در این راستا شورای شهر باید با این شرکت هم‌کاری کند.
رویا دیوان‌بیگی دیگر عضو شورا هم در این نشست بر توزیع عادلانه‌ی آب در سطح شهر کرمان تاکید کرد.
وی هم‌چنین این پرسش را مطرح کرد که آیا در تابستان امسال آب جیره‌بندی می‌شود؟
دیوان‌بیگی افزود: اگر قرار است آب جیره‌بندی شود، بهتر است ساعاتی که آب محله‌های مختلف قطع می‌شود، از سوی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.
زهرا لری عضو دیگر شورای اسلامی شهر کرمان هم از استفاده‌ی برخی از شهروندان از آب شرب برای آب کردن استخرهای بزرگ خانه‌ها انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی شرکت آب و فاضلاب با این افراد شد.
وی افزود: استفاده از پمپ‌های آب نیز بدون داشتن منبع آب، از نظر شرعی با مشکل روبروست و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.
مهنوش مومنی عضو دیگر شورای شهر کرمان هم با اشاره به این‌که هنوز 60 درصد از پروژه‌های مسکن و انبوه‌سازی بو‌لوار جمهوری اسلامی ساخته نشده است، اظهار داشت: با ساخته شدن این واحدهای مسکونی از یک سو و اجرا نشدن شبکه‌ی فاضلاب غرب شهر کرمان از سوی دیگر، شاهد مشکلات زیست‌محیطی در شهر کرمان خواهیم بود.
طاهری در توضیح مطالب مطرح شده از سوی اعضای شورا در خصوص جیره‌بندی آب شهر کرمان گفت: علی‌رغم این‌که در شهر کرمان با کمبود آب مواجه هستیم، اما برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب شهر کرمان نداریم.
وی افزود: فاضلاب غرب کرمان نیز یکی از دغدغه‌های ماست، اما با منابع مالی فعلی، امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *