مشوق‌های جدید در بافت قدیم برای بازسازی املاک تجاری و مسکونی


نشست شورای اسلامی شهر کرمان شب گذشته با حضور اعضا برگزار شد.

در این نشست با پیش‌نهاد شهرداری مبنی بر اعطای تخفیف برای تشویق مالکان خیابان شریعتی (از چهارراه سمیه تا میدان شهدا و اطراف میدان شهدا)، خیابان طالقانی و خیابان میرزارضای کرمانی، برای نوسازی املاک تجاری و مسکونی، موافقت شد.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به ارایه‌ی 50 درصد تخفیف برای عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان به مالکان بافت قدیم، اظهار داشت: 50 درصد تخفیف شامل املاک تجاری بافت قدیم نمی‌شود؛ بنابراین شهرداری پیش‌نهاد کرده است تا برای عوارض صدو پروانه‌ی املاک تجاری این معابر نیز 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شود تا مالکان املاک تجاری برای نوسازی مغازه‌ها در راستای زیباسازی شهر کرمان اقدام کنند.
شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: با توجه به رویکرد خوب استاندار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری، شورای اسلامی شهر کرمان و شهرداری در رابطه با به‌سازی بافت قدیم شهر کرمان، شهرداری پیش‌نهاد داد تا برای املاک تجاری برخی از معابر شهر کرمان تخفیف‌هایی برای تشویق مالکان برای نوسازی املاک در نظر گرفته شود.
«ابوالقاسم سیف‌الهی»، افزود: طبق این مصوبه علاوه بر این که شهرداری برای صدور پروانه‌ی املاک تجاری 30 درصد تخفیف تمایل می‌شود، مالکان می‌توانند عوارض صدور پروانه را 20 درصد به صورت نقد و مابقی آن را به صورت اقساط پرداخت کنند.
وی افزود: مالکان پس از تخریب ملک و دریافت پروانه‌ی ساختمان، باید تا پایان سال جاری نسبت به نوسازی ملک خود اقدام کنند.
سیف‌الهی ادامه داد: به مالکان املاک مسکونی بافت قدیم نیز علاوه بر تخفیف 50 درصد گذشته، 10 درصد تخفیف دیگر در نظر گرفته می‌شود، مشروط به این که تا پایان سال جاری نسبت به نوسازی ملک اقدام کنند.
از دیگر موضوعاتی که در نشست عمومی شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر مطرح شده، مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی با شهرداری کرمان برای ساخت مجتمع مسکونی در «بند مملکت» واقع در بزرگ‌راه شرقی بود.
شهردار کرمان در این خصوص با بیان این که ساخت و سازهای «بند مملکت» نامرغوب است، اظهار داشت: حضور سرمایه‌گذار و احداث ساختمان‌های زیبا در «بند مملکت» موجب ایجاد الگو در این منطقه از ظهر برای ساخت و سازهای مناسب می‌شود.
سیف‌الهی افزود: برای املاک واقع در این منطقه از شهر چندین بار در روزنامه‌ها آگهی شد، تا این که سرمایه‌گذاری در این زمینه حاضر به مشارکت شده است.
وی ادامه داد: زمین مذکور بر اساس آخرین قیمت کارشناسی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود و سرمایه‌گذار موظف است بر اساس میزان قیمت زمین و پروانه‌ی ساختمان، 17.6 درصد از ساختمان‌های احداث شده را به شهرداری واگذار کند.
شهردار کرمان قیمت زمین را 47 میلیارد تومان و عوارض صدور پروانه را 45 میلیون تومان دانست و گفت: سهم آورده‌ی سرمایه‌گذار نیز 22 میلیارد تومان است؛ ضمن این که در این منطقه 113 قطعه در یک طبقه و 10 قطعه به صورت سه طبقه احداث می‌شود که در مجموع شامل 133 قطعه معادل 22 هزار و 566 متر است.
پس از توضیحات شهردار کرمان، اعضای شورای اسلامی شهر با این طرح موافقت کردند و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی با شهرداری به تصویب شورای شهر رسید.
در این نشست هم‌چنین توسط یکی از اعضای شورای شهر گزارشی مبنی بر رهاشدن فاضلاب یک کشتارگاه طیور در اطراف آن، در کیلومتر 17 بعد از اختیارآباد ارایه شد که بلافاصله به دستور رییس شورای شهر نیروهای روابط عمومی شورا به بازدید از محل و تهیه فیلم پرداختند و مقرر شد تا فیلم مذکور به اداره کل حفاظت محیط زیست و دام‌پزشکی ارسال شود.
رییس شورای شهر تاکید کرد: ادارات کل حفاظت محیط زیست و دام‌پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت فاضلاب این واحد کشتارگاه طیور را به شورای شهر ارایه کنند.
مویدی هم‌چنین با اشاره به برنامه‌های شهرداری کرمان در حوزه‌ی ورزشی، بر فعالیت شهرداری در زمینه‌ی ورزش‌های همگانی تاکید کرد.
وی در خصوص آسفالت معابر و کوچه‌های منطقه‌ی سرآسیاب نیز گفت: شهرداری در دوره‌های گذشته هزینه‌های قابل توجهی در خصوص آسفالت معابر در منطقه‌ی سراسیاب انجام داده است؛ اما در هر حال باید مشکلات مردم برطرف شود؛ بنابراین در صورتی که ساکنان این منطقه در خصوص پرداخت خودیاری اقدام کنند، کار زیرسازی و آسفالت این منطقه در اولویت گذاشه خواهد شد.
وی در خصوص استفاده از بتن غلطکی به جای آسفالت نیز اظهار داشت: باید موضوع استفاده از بتن غلطکی به جای آسفالت، توسط کارشناسان شهرداری بررسی و در صورت تایید شهرداری، از این نوع مصالح به جای آسفالت استفاده شود.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم‌چنین به سخنان شهردار کرمان در گفت و گوی ویژه‌ی خبری سیمای مرکز کرمان اشاره و از حمایت مهندس سیف‌الهی از شورای شهر تقدیر کرد.
در این نشست «علی منصوری» رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز از واگذار کردن برخی از غرفه‌های پایانه‌ی مسافربری آدینه به سه شرکت مسافربری و بهره‌برداری از این پایانه مسافربری در آینده‌ی نزدیک خبر داد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر و رییس کمیسیون فنی هم از حل مشکل دیواره‌ی پل کوثر خبر داد.
«علی‌اکبر مشرفی» به درخواست کسبه‌ی بازار مظفری مبنی بر ایجاد پارکینگ در این منطقه از شهر نیز اشاره کرد و گفت: درخواست کسبه‌ی این بازار به شهرداری ارجاع داده شده است.
شهردار کرمان نیز در پاسخ به درخواست کسبه‌ی بازار مظفری خاطرنشان کرد: پارکینگ فتحعلی‌شاهی در نزدیکی این بازار قرار دارد؛ اما بیش‌تر از 10 درصد ظرفیت آن پر نمی‌شود.
سیف‌الهی در عین حال خاطرنشان کرد: کار احداث پارکینگ «صفه‌ی عزاخانه» در حال انجام است.
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان هم در این نشست به نامه‌های متعدد شهروندان منطقه‌ی سرآسیاب مبنی بر آسفالت معابر و کوچه‌های این منطقه از شهر اشاره کرد.
«رویا دیوان‌بیگی» بر سامان‌دهی دکه‌های موجود در سطح شهر نیز تاکید کرد.
در ادامه «علی بابایی» معاون خدمات شهری شهردار در خصوص دکه‌های موجود در سطح شهر کرمان، تصریح کرد: متاسفانه برخی از دکه‌دارها تخلفاتی انجام داده‌اند و به همین دلیل فرمانداری کرمان درخواست کرده است تا دکه‌ها در اسرع‌وقت توسط شهرداری جمع‌آوری شوند.
مویدی رییس شورای شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: علاوه بر فرمانداری، اداره‌ی بهداشت نیز بر جمع‌آوری دکه‌هایی که به عرضه‌ی مواد خوراکی و غذایی می‌پردازند، تاکید دارد.
شهردار کرمان هم در این رابطه با بیان این که در شهرها به غیر از گل‌فروشی و فروش نشریات، مجوز دکه اعطا نمی‌شود، گفت: حتی صدور مجوز ایجاد دکه برای گل‌فروشی و فروش نشریات نیز ظلم به سایر کسبه است.
سیف‌الهی افزود: دکه‌ها و میوه‌فروش‌های دوره‌گرد باعث نازیبایی شهر می‌شوند؛ بنابراین باید برای جمع‌آوری آن‌ها اقدام شود و در این خصوص از شورای شهر می‌خواهیم که شهرداری را یاری نمایند.
وی ادامه داد: در برخی از چهارراه‌های شهر کرمان نیز برخی افراد اقدام به فروش ایزوگام کرده‌اند که چهره‌ی شهر را نازیبا کرده است، بنابراین باید برای جمع‌آوری آن‌ها نیز اقدام شود.
«زهرا لری» رییس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز بر برگزاری نشست شورای عمومی برای تبادل نظر در خصوص برنامه‌های ورزشی شهرداری در تابستان امسال تاکید کرد که مقرر شد این نشست، هفته‌ی آینده با حضور مسئولان مربوط شهرداری، برگزار شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی هم در این نشست به شهادت شهید استاد مطهری و گرامی‌داشت هفته‌ی معلم اشاره و خاطرنشان کرد: استاد مطهری یکی از علمای بزرگ عصر حاضر بود که به فرموده‌ی امام راحل تمام آثار این عالم بزرگ مفید است.
«صدیقه زاهدی» با نام بردن چند اثر از استاد مطهری، اظهار داشت: وقتی به کتاب‌های استاد مطهری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که به طور مثال در روزگاری که مادی‌گرایی در کشور ما رو به گسترش بود، استاد مطهری از علل گرایش به مادی‌گرایی گفته است.
وی افزود: با بررسی آثار این شهید بزرگوار متوجه می‌شویم دشمن ما را از چه نعمتی محروم کرده است.
زاهدی هم‌چنین با تاکید بر دنباله‌روی معلمان از شهید استاد مطهری، گفت: سرنوشت و آینده‌ی فرزندان ما بر عهده‌ی معلمان است، بنابراین اگر معلمان اصلاح شوند، جامعه نیز اصلاح می‌شود.
وی با تبریک مجدد هفته‌ی معلم به همه‌ی معلمان، تاکید کرد: باید در راه کسب علم مجاهدانه فعالیت کنیم.
زاهدی هم‌چنین از اعطای یک قطعه زمین توسط یکی از خیران برای احداث مسجد در ضلع شرقی بولوار ولی‌عصر (عج‌الله تعالی) خبر داد.
در این نشست هم‌چنین «محمدیاسین پنجعلی‌زاده» رییس کمیسیون حقوقی و «منصور ایرانمنش» رییس کمیسیون شهرسازی به بیان آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوطه پرداختند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *