شبکه سلامت یاران شهر در کرمان تشکیل می‌شود


کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرمان با حضور فتح‌الله مؤیدی رییس شورای اسلامی شهر کرمان، «محمد شمسی» دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و اعضای این کمیسیون تشکیل شد.
دکتر «محمد شمسی» در نشست کمیسیون با تاکید به نقش تاثیرگذار شهرداری‌ها در حفظ سلامت جامعه، گفت: سازمان بهداشت جهانی، سلامت را شامل سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می‌داند، بنابراین هزینه‌هایی که در حوزه‌ی سلامت می‌شود، نباید تنها محدود به سلامت جسم باشد.
وی با اشاره به این‌که بر طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی باید 30 درصد از هزینه‌ها در بخش سلامت جسم و 70 درصد در زمینه‌ی سلامت روان و سلامت اجتماعی هزینه شود، افزود: متاسفانه در کشور ما این رقم برعکس است و 70 درصد هزینه‌ها مربوط به درمان جسم و تنها 30 درصد در زمینه‌های روانی و اجتماعی هزینه می‌شود و این در حالی است که بسیاری از بیماری‌های جسمی ناشی از تنش‌های روانی و اجتماعی است.
شمسی ادامه داد: امید به زندگی در کشور ما 71 سال و نیم در آقایان و 73 سال و نیم در خانم‌ها است در حالی‌که اگر در زمینه‌های سلامت روانی و اجتماعی بیش‌تر کار شود، این رقم‌ها می‌تواند ارتقا یابد.
وی سهم هزینه‌های سلامت در تولید ناخالص داخلی در کشور را 6.5 دانست و گفت: این رقم بسیار کم است؛ ولی شاهد آن هستیم در بسیاری از کشورها که این رقم کم‌تر از این میزان است، امید به زندگی بیش‌تر است زیرا آن‌ها به سلامت روان و اجتماعی اهمیت بیش‌تری داده‌اند.
وی سن، جنسیت، فاکتورهای وراثتی، غذا و تولیدات غذایی، تحصیلات، اشتغال و محیط کار و منطقه‌ی جغرافیایی که افراد در آن زندگی می‌کنند را در سلامت افراد موثر دانست و گفت: امید به زندگی در مناطقی که آب و هوا و شرایط جغرافیایی بهتری دارند؛ بالاتر است.
شمسی در خصوص ارتباط عوامل اجتماعی با پیامدهای سلامت، گفت: شرایط ضعیف اقتصادی بر سلامتی افراد تاثیر می‌گذارد و افراد طبقات پایین‌تر اجتماعی دو برابر افراد طبقات بالاتر دچار بیماری‌های جدی و مرگ زودرس می‌شوند.
وی ادامه داد: پایه‌ی سلامت دوران بزرگ‌سالی ریشه در دوران کودکی و قبل از تولد دارد.
شمسی با اشاره به انزوای اجتماعی به عنوان یکی از بیماری‌های قابل توجه سلامت اجتماعی، گفت: امنیت شغلی باعث افزایش سلامت، رفاه و رضایت شغلی می‌گردد؛ ضمن این‌که حمایت اجتماعی، اعتیاد، غذا، حمل و نقل و ترافیک نیز از عوامل اجتماعی هستند که با پیامدهای سلامت ارتباط دارند.
وی با بیان این‌که سالانه حدود 90 هزار ایرانی دچار بیماری سرطان می‌شوند، افزود: این در حالی است که 50 درصد این رقم قابل پیش‌گیری است و 30 درصد این رقم هم به سبک زندگی ارتباط دارد.
شمسی با اشاره به این‌که سالانه 60 هزار میلیارد ریال در سال برای مداوای بیماران سرطانی هزینه می‌شود، گفت: با اقدامات پیش‌گیرانه از جمله نهادینه کردن فرهنگ سلامت روانی و اجتماعی و تغییر سبک زندگی و تغذیه می‌شود تا حد زیادی این هزینه‌ها را کاهش داد.
وی با بیان این‌که شهرداری‌ها می‌توانند با آموزش‌های کوتاه مدت در حوزه‌ی حمل و نقل، آمار مرگ و میرهای جاده‌ای را کاهش دهند، افزود: سالانه شاهد 15 هزار کشته در تصادفات درون شهری و جاده‌ای هستیم که می‌شود با آموزش این رقم را تا حدود زیادی کاهش داد.
وی به هزینه‌هایی که در زمینه‌ی دارو و استفاده از دستگاه‌های پزشکی در کشور می‌شود اشاره کرد و گفت: اگر به حوزه سلامت روانی و اجتماعی توجه بیش‌تری شود هزینه‌هایی که در این بخش‌ها می‌شود هم تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.
شمسی پیش‌نهاد داد که با تشکیل یک کمیته‌ی سلامت در شهرداری کرمان، اقدامات جدی‌تر و بیش‌تری در رابطه با سلامت روان و سلامت اجتماعی شهروندان شود.
وی ارایه‌ی آموزش در زمینه‌ی مسایل اجتماعی، ارایه‌ی خدمات مشاوره‌ای و تهیه‌ و توزیع اقلام آموزشی و برگزاری برنامه‌های مناسبتی را در راستای ارتقای سلامت افراد جامعه موثر دانست و گفت: تشکیل شورای سلامت در محله‌ها و راه‌اندازی شبکه‌ی سلامت یاران شهر و هم‌چنین کانون‌های سالمندان، کودک و مادر و کانون معلولان می‌تواند از اقداماتی باشد که شهرداری کرمان با انجام آن‌ها به سلامت روانی و اجتماعی شهروندان کمک کند و آن را ارتقا بخشد.
رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که شاهد آن هستیم ریشه‌ی روانی و اجتماعی دارد و فرد در اثر تنش‌های روانی و اجتماعی به آن‌ها دچار شده است که می‌شود با اقداماتی ساده از آن‌ها پیش‌گیری کرد و هزینه‌ها را پایین آورد.
ماه‌بانو معصوم‌زاده ادامه داد: در این راستا تصمیم داریم که شبکه‌ی سلامت یاران شهر را در کرمان راه‌اندازی کنیم تا با تشکیل شورای سلامت در محله‌ها اقدامات پیش‌گیرانه در خصوص سلامت افراد انجام شود که از آن جمله می‌شود به تست فشار خون و قند خون اشاره کرد.
وی افزود: تشکیل کانون مادر و کودک و هم‌چنین تشکیل کانون سالمندان در پارک‌های شهر هم از مواردی است که تلاش داریم به مرحله‌ی اجرا در آید، تا اقدامات پیش‌گیرانه در خصوص بیماری‌های مربوط به سالمندان و هم‌چنین ترویج زایمان طبیعی در بانوان و برخورد صحیح با کودکان انجام شود.
وی تشکیل کانون معلولان را نیز از دیگر برنامه‌های شورای اسلامی شهر دانست و گفت: مشکلات شهری معلولان نیز در این کانون مورد مطالعه قرار می‌گیرد و به واحدهای مربوط ارجاع داده می‌شود.
وی فعالیت تمام کانون‌های یاد شده را زیر نظر کمیته‌ی سلامت شهرداری دانست و گفت: امیدواریم این کمیته در آینده‌ی نزدیک با هم‌کاری مسئولان شهرداری تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: بنا داریم با هم‌کاری شهرداری استقرار اولیه‌ی واحدهای کمیته‌ی سلامت در پارک‌های شهر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *