لزوم تعامل شورای شهر و صدا و سیما در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور فتح‌الله مویدی رئیس، سایر اعضا و حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان برگزار شد. رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی، بر تعامل بیش‌تر شورای شهر و صدا و سیما در راستای عمل به منویات معظم‌له در خصوص مسایل فرهنگی تاکید کرد.
فتح‌الله مویدی افزود: امسال باید تحرک جدی در خصوص برنامه‌های فرهنگی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در شهر کرمان انجام شود.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌ برای انجام فعالیت‌های فرهنگی از وظایف جدی سالانه‌ی صدا و سیماست؛ گفت: با توجه به تاکیدات رهبری به ویژه در زمینه‌ی فرهنگ به لحاظ شرایطی که در عرصه‌ی داخلی و خارجی با آن مواجه هستیم، نیازمند یک عزم ملی هستیم و همه‌ی آحاد جامعه نسبت به آن مسئولیت دارند.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی یعنی مدیریت خستگی‌ناپذیر و در این راستا حداقل هر کسی در بخش‌های مختلف باید وظایف ذاتی خود را درست انجام دهد.
وی افزود: ابلاغ رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی نیز بر این مبناست که حل مسئله‌ی اقتصاد با مشارکت آحاد مردم میسر است و مردم باید خود را در سرنوشت کشور دخیل بدانند.
حجت‌الاسلام موسوی به برنامه‌ریزی‌های صدا و سیما در زمینه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: با حضور 40 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، نشست مفصلی در خصوص فعالیت‌هایی که صدا و سیما باید انجام دهد، برگزار شد و در حوزه‌های مختلف برنامه‌های گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به برنامه‌هایی که در راستای وظایف شورا تعریف شده و ماموریت‌هایی که شورا دارد؛ اظهار داشت: در زمینه‌ی مسائل فرهنگی، یکی از وظایف شورای شهر، پشتیبانی از مجموعه‌های فرهنگی است و اگر این پشتیبانی باشد، صدا و سیما برای شهر کرمان، طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که می‌تواند با مشارکت شورا اجرا کند.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان افزود: اطلاع‌رسانی مصوبات مهم شورای اسلامی شهر کرمان از طریق از صدا و سیما نیز در جهت تعامل بیش‌تر شورای شهر و صدا و سیما انجام خواهد شد.
حجت‌الاسلام موسوی، از طراحی 30 برنامه با دعوت از کارشناسان با موضوع‌های مختلف اجتماعی در صدا و سیما خبر داد و اظهار داشت: موضوع‌های این برنامه‌ها از جمله خانواده، جمعیت، طلاق، اعتیاد، مهارت‌های مطالعه و تحقیق و پژوهش خواهد بود؛
کمال جوانمرد عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست با بیان این‌که باید در سالی که به تعبیر مقام رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» مزین شده است در عمل محقق کنیم؛ گفت: تعامل بین شورا و رسانه‌ی ملی، از ضروریات است و مهم‌ترین خواسته‌ی شورا از صدا و سیما، تبیین شعار سال است.
وی به موفقیت‌های صدا و سیما در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: رسانه‌ی ملی، مهم‌ترین دستگاهی است که می‌تواند این شعار را محقق کند.
جوانمرد افزود: فرهنگ را مهم‌ترین شاخص در سبک زندگی می‌بینیم؛ چراکه فرهنگ زیربنای سایر موارد است.
وی برنامه‌ریزی برای پخش صدای اذان در تمام نقاط شهر و فرهنگ‌سازی برای رعایت حجاب و عفاف در اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی توسط کارکنان و ارباب رجوع را از جمله پیش‌نهادهای کمیسیون فرهنگی و آی تی شورا به صدا و سیما دانست.
جوانمرد هم‌چنین با بیان این‌که زمینه‌ی مدیریت جهادی در جامعه فراهم نیست و اکنون مدیریت، سیاسی است؛ گفت: مدیریت جهادی، مدیریت ریسک‌پذیر است.
وی افزود: برای ارتقای فرهنگ و حقوق شهروندی نیز صدا و سیما باید تلاش بیش‌تری انجام دهد.
جوانمرد ادامه داد: هم‌چنین شهر کرمان منابع پایدار ندارد و مهم‌ترین منبع شورا و شهرداری، سرمایه‌گذاری و جذب گردش‌گر است که صدا و سیما باید شهرداری و شورا را در این راستا کمک کند.
صدیقه زاهدی عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: باید مطالبات رهبری در حوزه‌ی فرهنگ را با انواع فعالیت‌های رسانه‌ای به انجام برسانیم.
وی افزود: فرهنگ دغدغه‌ی همه است؛ بنابراین تعامل دستگاه‌های مختلف فرهنگی از جمله صدا و سیما و شورای شهر ضروری است.
ماه‌بانو معصوم‌زاده یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با تاکید بر این‌که صدا و سیما باید فصل مشترکی بین مردم و شورای شهر باشد و مصوبات شورا را برای مردم بیان کند؛ گفت: صدا و سیما باید نسبت به هم‌کاری مردمِ هر محله با شورا و شهرداری نیز برنامه‌هایی در دستور کار داشته باشد.
وی نسبت به تهیه و پخش برنامه‌هایی برای پیش‌گیری از بیماری‌ها نیز تاکید و تصریح کرد: درمان بیماری‌های صعب‌العلاج، بار مالی زیادی به مردم تحمیل می‌کند؛ بنابراین باید مردم را نسبت به نحوه‌ی پیش‌گیری از انواع بیماری‌ها مطلع کنیم.
معصوم‌زاده به مجریان صدا و سیمای مرکز کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در دیگر شهرها برای افزایش فرهنگ و اصالت بومی آن شهر، از مجری‌هایی که دارای لهجه‌ی همان شهر هستند، استفاده می‌شود و این مهم باید در صدا و سیمای کرمان نیز بیش‌تر مورد توجه باشد.
مهنوش مؤمنی عضو دیگر شورای شهر نیز بر فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی پسماند و جمع‌آوری زباله از طریق صدا و سیما تاکید کرد و گفت: طبق قانون مدیریت پسماند، صدا و سیما باید ترویج و آموزش در خصوص پسماند و جمع‌آوری زباله را در برنامه‌های خود داشته باشد.
وی افزود: شورای شهر آمادگی دارد برای فرهنگ‌سازی در این راستا، اطلاعات مورد نیاز را ارایه کند.
زهرا لری دیگر عضو شورای شهر هم با بیان این‌که صدا و سیمای کرمان تلاش خوبی در حوزه‌ی فرهنگ در کشور دارد؛ بر تبیین راه‌کارهای عملی برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و گفت: تعامل صدا و سیما با شورا نیز امری لازم است.
وی با اشاره به آسیب‌های مختلف اجتماعی، گفت: صدا و سیما باید نسبت به ساخت برنامه‌ای با موضوع مسائل و مشکلاتی که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، اقدام کند.
وی افزود: موضوع تکدی‌گری نیز از دیگر مشکلات شهر کرمان است و شورا آمادگی دارد با استفاده از کارشناسان برای مقابله با این پدیده با صدا و سیما هم‌کاری کند.
علی‌اکبر مشرفی دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان این‌که سرمایه و سرمایه‌گذاری، جاذبه می‌خواهد؛ اظهار داشت: تاکنون تبلیغات حول این محور بوده که مردم کرمان بهره‌وری پایینی دارند و خیلی فعال نیستند؛ اما واقعیت این است که واحدهای کرمان از بُعد بهره‌وری با آسیا رقابت می‌کنند.
وی افزود: در استان کرمان چندین واحد نمونه‌ی کشوری داریم؛ بنابراین صدا و سیما باید به تبلیغ این موضوع که مردم کرمان بهره‌وری پایینی ندارند، بپردازد.
مشرفی بر ارایه‌ی فعالیت‌های شورای شهر از طریق صدا و سیما نیز تاکید کرد و اظهار داشت: علی‌رغم این که شورای شهر فعالیت‌های زیاد و قابل توجهی دارد؛ اما متاسفانه فعالیت‌های شورا کم‌تر رسانه‌ای می‌شود.
وی از مدیر کل صدا و سیما خواست برای ارایه‌ی عملکرد شورا، با رئیس و سخنگوی شورا گفت‌وگو شود تا مردم در جریان فعالیت‌ها قرار گیرند.
یوسف جعفری یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم به دخالت والدین در زندگی فرزندان‌شان اشاره کرد و گفت: 90 درصد از اختلاف‌های زن و شوهرهای جوان به دلیل دخالت‌های والدین است؛ بنابراین صدا و سیما باید در این خصوص فرهنگ‌سازی بیش‌تری انجام دهد.
وی بر انفاق توسط مردم به صورت هدفمند نیز تاکید کرد و اظهار داشت: چهره‌ی شهر توسط متکدیان نازیبا شده است؛ بنابراین صدا و سیما باید در خصوص مقابله با تکدی‌گری فرهنگ‌سازی کند.
منصور ایرانمنش دیگر عضو شورای شهر هم بر تبیین حقوق شهروندی و مطالبات شهرداری از مردم و بالعکس در صدا و سیما تاکید کرد و گفت: شهروندان بدهکاری زیادی به شهرداری دارند و توجهی به این مهم ندارند؛ بنابراین باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم در راستای پیش‌برد برنامه‌های شهرداری نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری اقدام کنند.
وی افزود: هم‌چنین علاوه بر ارایه‌ی گزارش عملکرد شورا، فعالیت‌های شهرداری هم باید بیش‌تر به اطلاع مردم رسانده شود.
ایرانمنش بر انتقاد دل‌سوزانه و پی‌گیری مشکلات موجود در شهر توسط صدا و سیما نیز تاکید کرد.
علی منصوری یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با بیان این‌که در شورا نمایندگان مردم حضور دارند که مشکلات مردم را بیش‌تر می‌دانند، گفت: اعضای شورا، طبق وظیفه قانونی خود آمادگی دارند که با صدا و سیما هم‌کاری کنند.
وی بر ترویج صحیح فرهنگ کرمان در رسانه‌ها تاکید کرد.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده دیگر عضو شورای شهر نیز میزگردهای صدا و سیما و دعوت از چهره‌های مختلف را موفق خواند و گفت: در خصوص ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند، صدا و سیما باید فعالیت بیش‌‌تری داشته باشد.
وی افزود: برای ساخت فیلم و سریال‌های مختلف به ویژه با موضوع‌های مربوط به شهر کرمان، می‌شود از امکاناتی که در اختیار شهرداری است، استفاده کرد.
سعید گیلانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با بیان این‌که معرفی استان کرمان در کشور ضعیف انجام می‌شود؛ اظهار داشت: باید برای جذب مسافران نوروزی در سال‌های آینده، شهر کرمان بیش از پیش از طریق شبکه‌های مختلف سراسری معرفی شود.
وی بر معرفی بسترهای شهر کرمان به بهانه‌های مختلف از طریق شبکه‌های سراسری نیز تاکید کرد.
گیلانی با بیان این‌که دعوت از سرمایه‌گذاران کشور در دستور کار شهرداری و شورا قرار دارد، از مدیر کل صدا و سیما خواست نسبت به پوشش این برنامه برای معرفی پتانسیل‌های شهر کرمان اقدام کند.
در ادامه‌ی این نشست، مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان در پاسخ به نظریات اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: پخش اذان باید به صورت زنده انجام شود و از مسجد، کوی و بازار و نقاط مختلف پخش شود تا بر معنویت جامعه افزوده شود.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در خصوص علت‌یابی ناهنجاری‌های اجتماعی نیز حاضر به اجرای طرح پژوهشی هستیم.
وی هم‌چنین با بیان این‌که در خصوص فرهنگ و حقوق شهروندی، کارهای زیادی در بخش‌های مختلف انجام شده است؛ گفت: این مهم باید ادامه پیدا کند و اگر شرایط متفاوتی نیاز است، باید طرح جدید ارایه شود.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: شورای شهر باید در این زمینه هم‌کاری فکری، مالی و برنامه‌ای با صدا و سیما داشته باشد.
وی با بیان این‌که در خصوص معرفی شهر کرمان، فعالیت‌های زیادی انجام شده است؛ اظهار داشت: استان کرمان در نگاه مردم ایران، استانی خشک، کویری و دودزده است و صدا و سیمای کرمان برای زدودن این مقوله، 400 مستند که از چندین شبکه‌ی سراسری مکرر پخش شده را تهیه کرده و خوش‌بختانه نگاه مردم کشور در این رابطه تغییر کرده است.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در همین راستا صدا و سیمای مرکز کرمان در کشور در زمینه‌ی مستندسازی، مقام اول را کسب کرده است.
وی ادامه داد: زیرنویس شبکه‌ی کرمان در کشور در بین شبکه‌های استانی، بی‌نظیر است و می‌شود از این ظرفیت برای آگاه‌سازی مردم نسبت به پیش‌گیری از بیماری‌ها نیز بهره برد.
حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به این که استفاده از مجریانی که به خوبی با لهجه‌ی کرمانی سخن بگویند، امری است که مورد توجه صدا و سیمای مرکز کرمان نیز هست، خاطرنشان کرد: از وجود مجریانی که به خوبی با لهجه کرمانی صحبت کنند، استقبال می‌کنیم و از این لحاظ دچار کمبود هستیم.
وی افزود: در زمینه‌ی پسماند و زباله‌ها نیز به این دلیل که موضوع خیلی مهمی است، اگر طرح مناسبی ارایه شود، صدا و سیما هم‌کاری می‌کند.
مدیر کل صدا و سیما هم‌چنین از صدا و سیمای مرکز کرمان به عنوان یکی از قطب‌های تولید پویانمایی (انیمیشن) در کشور نام برد و گفت: واحد پویانمایی صدا و سیمای کرمان با تشکیل 16 گروه، در بیرون از مرکز شکل گرفته است.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: صدا و سیمای مرکز کرمان، ظرفیت تولید بالای 2 هزار دقیقه انیمیشن در سال را دارد.
وی بر فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی فرهنگِ کار و بهره‌وری و بالا بردن قدرت مطالبه‌گری مردم کرمان نیز تاکید کرد.
حجت‌الاسلام موسوی هم‌چنین خاطرنشان کرد: صدا و سیمای مرکز کرمان، جزو پنج استان نخست کشور است.
هم‌چنین در ادامه‌ی نشست شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان، علی منصوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، منصور ایرانمنش رئیس کمیسون معماری و شهرسازی و محمدیاسین پنجعلی‌زاده رئیس کمیسیون حقوقی املاک و سرمایه‌گذاری، علی‌اکبر مشرفی رئیس کمیسیون فنی و ترافیک، زهرا ایرانمنش رئیس کمیسیون بانوان، صدیقه زاهدی رئیس کمیسیون آی تی، ماه‌بانو معصوم‌زاده رئیس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست و زهرا لری رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان به ارایه‌ی آخرین مصوبات کمیسیون‌های مربوط پرداختند.
زهرا ایرانمنش رئیس کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی به تقدیر از شهرداری در کمیسیون مربوط به دلیل برگزاری مناسب برنامه‌های نوروزی از جمله تور کرمان‌گردی و برپایی سفره‌های هفت‌سین اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به فرا رسیدن هفته‌ی گرامی‌داشت مقام زن، شهرداری جشنی برای 300 پرسنل خانم شهرداری برپا خواهد کرد.
وی افزود: هم‌چنین برگزاری المپیاد ورزشی بانوان کرمان که در دستور کار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قرار دارد، در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
ایرانمنش ادامه داد: پی‌گیری برای احداث پارک بانوان در محله‌ی توکل‌آباد نیز از دیگر مواردی بود که در کمیسیون مطرح و بیان شد که احداث این پارک در مرحله‌ی طراحی است.
وی گفت: بایستی از مهندس بابایی معاون خدمات شهری شهردار در زمینه‌ی احداث پارک بانوان در کمیسیون بانوان، خانواده و مشارکت‌های مردمی دعوت به عمل آید.
ایرانمنش به سال‌روز وفات ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) و روز تکریم از مادران و همسران شهدا اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب شورای عمومی، طبق روال سال‌های پیش، برنامه‌ی دیدار از خانواده‌ی شهدا در دستور کار قرار گیرد.
ماه‌بانو معصوم‌زاده رئیس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست نیز به تعامل با سازمان نظام پزشکی استان کرمان برای پرداخت عوارض شهرداری اشاره کرد و گفت: باتوجه به مشکل منابع مالی شهرداری مقرر شد تا سازمان نظام پزشکی استان کرمان عوارض شهرداری را از پزشکان اخذ کند و در مقابل شهرداری نیز از محل پرداخت عوارض نسبت به احداث پارک پزشکان اقدام کند.
وی از برگزاری همایش‌هایی برای افزایش ارتقای سلامت شهروندان از اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌هایی با موضوع‌های طب سنتی، پیش‌گیری از انواع بیماری‌ها و اعتیاد، هر دو هفته یک‌بار در کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست در حال پی‌گیری است.
فتح‌الله مویدی رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه‌ی این نشست بر برخورد جدی مرکز بهداشت شهرستان کرمان، با فرشندگان دوره‌گرد مواد غذایی تاکید کرد.
وی افزود: باتوجه به گزارش‌های رسیده و موارد مستندی که وجود دارد، فروشندگان دوره‌گرد با استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی خود، در شهر به فروش مواد غذایی و انواع کنسروهای فاسد اقدام می‌کنند که لازم است در این خصوص برخورد جدی انجام شود و به همن دلیل در این خصوص با اداره‌ی بهداشت مکاتبه خواهد شد.
استفاده از تابلوهای تبلیغاتی در شهر برای درج سخنان حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در راستای تحکیم خانواده‌ها، از پیش‌نهادهای زاهدی بود که مورد موافقت شورای عمومی قرار گرفت.
زهرا لری رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورا نیز گزارشی از بازدید از اردوگاه متکدیان و موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی ارایه کرد.
وی به حضور «فرشید فلاح» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: انتقال آثار استاد صنعتی به کرمان، توسعه‌ی انجمن‌های هنری، گسترش فضاهای هنری و موزه‌ها، ارایه‌ی خدمات اجتماعی به هنرمندان و ایجاد انگیزه برای استفاده از هنرِ هنرمندان در راستای کاهش معضلات اجتماعی، از موارد مطروحه در این نشست بود.
لازم به ذکر است در این نشست مصوب شد تا رؤسای کمیسیون‌های شورا، مصوبات هر کمیسیون را تا پایان سال 92 پی‌گیری کنند و گزارش چگونگی اجرای مصوبات را اعلام نمایند.
هم‌چنین دیدار با تعدادی از خانواده‌ی شهدا به روز چهارشنبه 27 فروردین‌ماه جاری موکول شد.
گفتنی است در اجرای مصوبات، رعایت ماده‌ی 80 اصلاحی مورخ 82.7.6 قانون شوراهای اسلامی الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *