بازدید اعضاء شورای اسلامی شهر کرمان از اردوگاه متکدیان و موزه صنعتی


زهرا لری رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر کرمان در حاشیه‌ی این بازدید در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کرنا در خصوص هدف از این بازدید اظهار داشت: در شاًن شهروندان کرمانی نیست که پدیده‌ی نازیبای تکدی‌گری در سطح شهر رواج داشته باشد؛ بنابراین متکدیان باید توسط سازمان‌ها و نهادهای مربوط سامان‌دهی شوند.
وی افزود: بر اساس مصوبه‌ سال 87 شورای عالی اداری و هیئت وزیران، باید در شهرها مجتمع اردوگاهی برای سامان‌دهی متکدیان با مسئولیت فرمانداری‌ها شکل بگیرد و شهرداری‌ها نیز آن‌را تجهیز کنند و سپس با پالایش متکدیان، سازمان‌های متولی از جمله دادگستری، اداره‌ی امور اتباع بیگانه، نیروی انتظامی، بهزیستی، اداره‌کل تعاون، رفاه و امور اجتماعی، کمیته‌ی امداد امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و سایر سازمان‌های مربوط نسبت به سامان‌دهی این افراد اقدام کنند.
لری عدم سامان‌دهی مناسب متکدیان توسط نهادهای مربوط را مشکل اصلی برای مقابله با پدیده‌ی تکدی‌گری دانست و اظهار داشت: علی‌رغم زحمات زیادی که سازمان‌های مربوط به ویژه فرمانداری و شهرداری متحمل شده‌اند؛ متاسفانه متکدیان هم‌چنان در سطح شهر کرمان حضور دارند و چهره‌ی شهر را نازیبا کرده‌اند.
وی افزود: نیاز است در این خصوص توسط دستگاه‌های متولی نظارت بیش‌تری شود و کارگروه ویژه‌ای تشکیل گردد تا هر کدام از سازمان‌ها به وظایف ذاتی خود برای مقابله با پدیده‌ی تکدی‌گری عمل کنند.
لری با اشاره به بازدید از اردوگاه متکدیان تصریح کرد: آن‌چه که در این اردوگاه مشهود بود این است که افراد مختلف پایش و توسط سازمان‌های مربوط سامان‌دهی نمی‌شوند.
وی افزود: سامان‌دهی سالمندان، معلولین و کودکان کار بر عهده‌ی بهزیستی است و این نهاد باید این افراد را باتوجه به بودجه و مراکز متعددی که در اختیار دارد؛ سامان‌دهی کند.
لری افزود: به نیازمندان واقعی کمیته‌ی امداد امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) باید رسیدگی کند؛ ضمن این‌که افغانی‌ها و اتباع بیگانه را نیز ادار کل امور اتباع بیگانه باید سامان‌دهی کند.
وی ادامه داد: مسایل خاص بهداشتی که در اردوگاه وجود دارد نیز بر عهده‌ی دانشگاه علوم پزشکی است و این نهاد باید این موارد را در اردوگاه متکدیان دنبال کند تا از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری شود.

تاکید بر تشکیل کارگروه برای مقابله با پدیده‌ی تکدی‌گری
لری خاطر نشان کرد: در این بازدید که رییس، اعضای شورا و معاونین فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری شهردار حضور داشتند مقرر شد موضوع سامان‌دهی متکدیان در شهر کرمان در اولین فرصت با حضور فرماندار کرمان مورد بررسی قرار گیرد و کارگروه ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل شود تا دستگاه‌های مربوط در قالب این کارگروه به وظایف خود عمل کنند.
وی افزود: امیدوارم با ورودی که هم بخش خصوصی، خیریه‌ها و سازمان‌های مرد نهاد در این رابطه خواهند داشت مشکل وجود متکدیان در سطح شهر کرمان حل شود.

نبود عزم جدی برای حل معظل تکدی‌گری در کرمان
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار کرمان نیز در حاشیه‌ی این بازدید در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کرنا، تصریح کرد: متاسفانه معظل وجود متکدیان و تکدی‌گری در شهر کرمان غیرقابل حل باقی مانده است و دلیل این است که عزم جدی در دستگاه‌های مربوط برای حل این مشکل وجود ندارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی حسینی افزود: در راستای حل معظل تکدی‌گری در کرمان باید دستگاه‌های مربوط بر اساس دستورالعملی که در این خصوص وجود دارد عمل کنند.
وی ادامه داد: حل معظل تکدی‌گری در شهر کرمان نیاز به امکانات خاصی هم ندارند؛ بلکه نیاز به حمایت دستگاه‌های مربوط و هم‌کاری بین‌دستگاهی دارد تا با تقسیم وظایف بر اساس قانون، متکدیان در شهر کرمان سامان‌دهی شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی با اشاره به جمع‌آوری متکدیان از شهر کرمان توسط شهرداری، تصریح کرد: شهرداری متکدیان را همواره و به صورت تکراری جمع‌آوری می‌کند و ساعتی بعد مشاهده می‌کنیم که آن فرد دوباره در سطح شهر حضور پیدا می‌کند و به تکدی‌گری می‌پردازد و این موضوع نشان می‌دهد که عیب در پالایش افرادی است که توسط شهرداری جمع‌آوری شده‌اند.
وی افزود: افرادی که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شوند متشکل از گروه‌های مختلف اجتماعی هستند که باید توسط دستگاه‌های مربوط سامان‌دهی شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی ادامه داد: رویکرد با این افراد باید حمایتی و برخورد با افراد آسیب‌دیده‌ی اجتماعی باشد؛ بنابراین بین این افراد نیازمندانی هستند که باید توسط کمیته‌ی امداد امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) مورد حمایت قرار گیرند، کودکان کار، سالمندان و معلولین باید توسط سازمان بهزیستی حمایت شوند و به وضعیت اتباع بیگانه نیز باید توسط اداره‌کل امور اتباع بیگانه رسیدگی و با آن‌ها برخورد قانونی شود.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که به صورت حرفه‌ای به تکدی‌گری مشغول هستند بیش از 50 تا 60 نفر نیستند که در خصوص این افراد هم باید تصمیم لازم اتخاذ و سامان‌دهی شوند.

بازدید اعضای شورا از موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی
رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان به هم‌راه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار در ادامه از موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی نیز بازدید کردند و در جریان فعالیت‌ها و آثار ارزشمند موجود در این موزه قرار گرفتند.
رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر کرمان در خصوص بازدید از موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی نیز به خبرنگار کرنا، گفت: بازدید از موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی به دلیل وظیفه‌ای که در قبال مردم، هنرمندان و اساتید برجسته‌ی کرمان بر عهده‌ی شورای شهر است انجام شد.
زهرا لری افزود: یکی از مسایل مهم انتقال آثار ارزشمند زنده‌یاد استاد علی‌اکبر صنعتی به کرمان است که متاسفانه هم‌اکنون این آثار در فضای بسیار نامناسب در تهران نگه‌داری می‌شوند.
وی ادامه داد: در خصوص انتقال این آثار پیگیری‌های متعدد انجام و در یک ماه اخیر با استاندار فرهیخته‌ی کرمان مکاتبه‌ای شده است و در همین جا نیز بار دیگر عاجزانه از استاندار کرمان درخواست دارم باتوجه به این‌که ایشان توجه خاصی به کرمان و هنرمندان برجسته‌ی این دیار دارد این آثار که ارزش‌های معنوی و گران‌قدر مردم محسوب می‌شوند به کرمان منتقل شوند.
لری خاطر نشان کرد: خانواده‌ی استاد صنعتی هم تمایل زیادی دارند تا این آثار به شهر کرمان منتقل شوند؛ چراکه آثار استاد علی‌اکبر صنعتی جایگاه بین‌المللی دارد و باید در خور شاًن این استاد فرهیخته نگه‌داری شوند.
وی با بیان این‌که بازدید امروز با هدف بررسی وضعیت موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی و خداقوت گفتن به مسئولین موزه بود؛ اظهار داشت: به زودی با مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص مذاکرات و پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا این آثار از جمله مجسمه‌های بسیار ارزشمند و تابلوهای نقاشی نفیسی که از این استاد فقید به جا مانده است به استان منتقل و نگه‌داری کنیم و امانت‌دار خوبی برای این آثار ارزشمند باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *