شورای اسلامی شهر و شورای هماهنگي تبلیغات اسلامی تعامل بیش‌تری داشته باشند


نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، شب گذشته با حضور اعضا و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان برگزار شد.
فتح‌الله مؤیدی رئیس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تقدیر از تلاش‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری مراسم ملی و مذهبی در استان کرمان، بر تعامل بیش‌تر شورای اسلامی شهر و شورای تبلیغات اسلامی تاکید کرد.
وی نگاه اعضای شورای چهارم را نگاه فرهنگی به مسایل مختلف عنوان و خاطرنشان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر کرمان هم‌چون گذشته، حاضر به هم‌کاری همه‌جانبه با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هستند.
مهدی صدفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با بیان این‌که مسئولیت این شورا هماهنگی، برنامه‌ریزی و سامان‌دهی مناسبت‌ها و مراسم ملی و مذهبی است؛ اظهار داشت: استان کرمان، همواره در این زمینه پیش‌گام بوده و با این‌که جمعیتی کم‌تر از دیگر کلان‌شهرهای کشور دارد؛ اما همواره شاهد حضور باشکوه مردم کرمان در مراسم و راه‌پیمایی‌ها بوده‌ایم.
وی، مردم را سرمایه‌ی بزرگ کشور و نظام خواند و گفت: برای وحدت، انسجام و حضور همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف، به ابزار نیاز داریم که بهترین آن، اجتماعات مردم در مناسبت‌های مختلف است.
صدفی افزود: جمع شدن مردم در مراسم مختلف، ضمن ایجاد تعامل و وحدت بین مردم با گرایش‌های مختلف، باعث اقتدار نظام است و در بسیاری مواقع، حضور مردم، معادلات دشمنان نظام را بر هم می‌زند.
وی هم‌چنین ضمن تقدیر از شورای اسلامی شهر کرمان در دوره‌های مختلف و قدردانی از هم‌کاری‌های مهندس «سیف‌الهی» شهردار کرمان در برگزاری مراسم مختلف، به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری مراسم ملی و مذهبی اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر برگزاری مراسم به صورت عالمانه و هنرمندانه تاکید دارند.
صدفی، منظور از برگزاری مراسم عالمانه را برگزاری مراسم به صورت کارشناسی شده و پرمحتوا ذکر و خاطرنشان کرد: استفاده از ابعاد مختلف هنری نیز در تاثیرگذاری مراسم نقش ویژه‌ای دارد؛ بنابراین لازم است برای برگزاری مراسم عالمانه و هنرمندانه، نخبگان فرهنگی و هنرمندان دور هم جمع شوند و در راستای ارتقای برنامه‌ها و مراسم ملی و مذهبی، طرح و ایده ارایه کنند.
وی با بیان این‌که متاسفانه در مسایل فرهنگی، همه‌ی افراد خود را صاحب‌نظر می‌دانند؛ اظهار داشت: کار فرهنگی باید با نظارت صاحب‌نظران فرهنگی انجام شود تا تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.
صدفی برای امضای تفاهم میان دو شورا ابراز تمایل و آمادگی کرد و آن را از جنبه‌های مختلف مفید دانست.
وی هم‌چنین از برگزاری مراسم گرامی‌داشت «9 دی» از ساعت 9 صبح در حسینیه‌ی ثارالله، با سخنرانی آیت‌الله «سیداحمد خاتمی» خبر داد.
در این نشست، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص برگزاری مراسم ملی و مذهبی و نحوه‌ی تعامل شورای اسلامی شهر کرمان با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی پرداختند.
محمدیاسین پنجعلی‌زاده گفت: شورای شهر در همه‌ی کمیسیون‌های خود رویکردی فرهنگی دارد و این امر تنها و منحصر به کمیسیون فرهنگ نیست.
وی هم‌چنین به موضوع‌های مختلف از جمله به موضوع ضرورت به روز بودن المان‌های شهری و استفاده از امکانات مادی و ارتباطی امروز در فعالیت‌های معنوی و مذهبی اشاره کرد.
حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده با تاکید بر استفاده از سرمایه‌های فرهنگی استان کرمان، خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای کشور، یک روز از سال را به فراخور اتفاقاتی که پیش از پیروزی انقلاب رخ داده است؛ گرامی می‌دارند؛ اما متاسفانه حادثه‌ی «24 مهر» که روز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست دژخیمان رژیم شاه بود؛ مورد بی‌توجهی قرار گرفته و در تقویم کشور به آن اشاره نشده است.
وی با بیان این‌که تاکنون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به تنهایی در زنده نگه‌داشتن این روز ملی تلاش کرده است؛ اظهار داشت: حادثه‌ی مسجد جامع کرمان باید در تقویم ملی کشور ثبت شود.
ربانی‌زاده هم‌چنین با تاکید بر پرهیز از برگزاری مراسم و جلسه‌های تکراری و بدون جاذبه، اظهار داشت: باید برنامه‌های فرهنگی با نوآوری، تدبیر، فکر، اندیشه و هنرمندانه برگزار شود.
صدیقه زاهدی رئیس کمیسیون فرهنگی و آی‌تی نیز با تقدیر از تلاش‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، بر هم‌کاری شورای شهر با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکید کرد و خود را ملزم به اجرای ضوابط آن شورا دانست.
رویا دیوان‌بیگی رئیس کمیسیون خدمات شهری هم بر تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر شورای فرهنگ عمومی با سایر نهادها تاکید کرد.
وی در خصوص تعامل بیش‌تر شورای اسلامی شهر و شهرداری با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: باید از ظرفیت شهردار محله‌ها بهره برد و بر مشارکت بیش‌تر شهروندان در محلات مختلف شهر در برگزاری مراسم ملی و مذهبی استفاده کرد.
سعید گیلانی هم با بیان این‌که همه‌ی کمیسیون‌های شورای چهارم به فعالیت‌های خود، نگاه فرهنگی دارند؛ استفاده از تبلیغات شهری برای آگاه‌سازی بیش‌تر شهروندان از مسائل مختلف فرهنگی را مطرح کرد.
کمال جوانمرد نیز با بیان این‌که اصحاب اجتماعی معتقد هستند که تجمعات مذهبی افکار مشترک را در کنار هم جمع و نظام را واکسینه می‌کند؛ اظهار داشت: به برکت دین مبین اسلام و فرهنگ 7 هزار ساله‌ی ایرانی، مشترکات ملی و مذهبی نظام جمهوری اسلامی، بسیار زیاد است.
وی، نقش صدا و سیما و رسانه‌ها را در برگزاری مراسم ملی و مذهبی به صورت باشکوه مهم ذکر و پیش‌نهاد کرد که از شخصیت‌های ملی و فرهیخته در مراسم ملی ـ مذهبی بیش‌تر استفاده شود.
علی منصوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز پایه و اساس پیش‌رفت هر شهری را فرهنگ آن شهر دانست.
وی ضمن تاکید بر اخلاق‌مداری، اخلاقی‌تر شدن هر چه بیش‌تر فعالیت‌ها و فعالان مذهبی را امری ضروری دانست.
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم موضوع‌های فرهنگی را دغدغه‌ی همه‌ی اعضای شورای شهر کرمان دانست و بر هم‌کاری شورای شهر با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکید کرد.
علی‌اکبر مشرفی نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان هم با تاکید بر این‌که برنامه‌های فرهنگی و مراسم ملی و مذهبی باید مردم‌گرا شود؛ گفت: انجام هر کاری، به چارچوب و برنامه‌ریزی نیاز دارد و در کار فرهنگی، این برنامه‌ریزی‌ها باید دقیق‌تر باشد.
وی بر مردمی بودن مراسم تاکید کرد.
وی افزود: برنامه‌های فرهنگی پس از اجرا باید مورد سنجش قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت آن‌ها بررسی شود.
زهرا لری رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم با تاکید بر تحکیم ارزش‌های اخلاقی در جامعه، خواستار رعایت اخلاق مداری در رفتار و کردار فعالان مذهبی شد و اظهار داشت: باید تمهیدی اندیشیده شود که برای پیش‌برد ارزش‌های معنوی با استفاده از تکنولوژی امروز، المان‌های شهری جذاب‌تری خلق کنیم.
مهنوش مومنی نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، خواستار ترویج هر چه بیش‌تر فرهنگ شهروندی در مراسم ملی و مذهبی شد.
لازم به ذکر است در ادامه‌ی این نشست، آخرین مصوبات کمیسیون‌ها بررسی شد و به تصویب شورای عمومی قرار گرفت.
در این نشست، هم‌چنین مقرر شد اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، روز پنج‌شنبه 21 آذر با حضور «ابوالقاسم سیف‌الهی» شهردار کرمان، از پروژه‌های در دست اقدام شهر بازدید کنند.
گفتنی است در اجرای مصوبات، رعایت ماده‌ی 80 اصلاحی مورخ 82.7.6 قانون شوراهای اسلامی الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *