شهروندان برای ارایه‌ی خدمات بهتر، عوارض شهرداری خود را پرداخت کنند


رئیس شورای اسلامی شهر کرمان بر پرداخت به موقع عوارض شهروندان برای تأمین بودجه‌ی شهرداری و ارایه‌ی خدمات بهتر در شهر تاکید کرد.
فتح‌الله مؤیدی در نشست شب گذشته‌ی شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به مطالبات عوارض مختلف شهرداری از شهروندان، گفت: در صورت پرداخت به موقع عوارض، بخش مهمی از بودجه‌ی شهرداری برای ادامه‌ی خدمات‌رسانی در شهر تأمین می‌شود.
وی با بیان این‌که به طور مثال برای جمع‌آوری هر کیلوگرم زباله از شهر، شهرداری کرمان، 60 تومان هزینه می‌کند؛ اظهار داشت: علی‌رغم پایین بودن نرخ عوارض مختلف از جمله عوارض نوسازی و خدمات شهری، متأسفانه شهروندان نسبت به پرداخت به موقع عوارض اقدام نمی‌کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر کرمان گفت: عوارض نوسازی نوعی از عوارض مصوب مجلس است که به زمین و اعیانی تعلق می‌گیرد و در نوسازی و بازسازی شهر هزینه‌ می‌شود و در صورتی که هر شهروند، سالیانه آن را پرداخت کند؛ خواهد دید که مبلغ آن منصفانه است و پرداخت نکردن به موقع، موجب تعلق جریمه می‌شود.
مؤیدی هم‌چنین از کارشناسان اقتصادی دعوت کرد که برای پیدا کردن راه‌کارهای مناسب برای تأمین منابع مالی پایدار برای شهرداری، به شورا یاری رسانند.

تأکید بر هم‌کاری و هم‌دلی اعضای شورا برای تأمین بودجه‌ی شهرداری
علی منصوری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست با اشاره به گزارش بودجه‌ی هفت‌ماهه‌ی شهرداری کرمان و مقایسه‌ی آن با مدت مشابه سال گذشته، گفت: بودجه‌ی شهرداری در سال‌جاری، 205 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تاکنون از این مبلغ، تنها 64 میلیارد تومان محقق شده است.
وی افزود: اگرچه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 45 درصدی دارد؛ اما با توجه به 205 میلیارد تومان بودجه‌ی مصوب شهرداری در سال‌جاری، باز رقمی بسیار اندک است.
منصوری هم‌چنین با اشاره به بودجه‌ی برخی از کلان‌شهرهای کشور، تصریح کرد: متأسفانه بودجه‌ی شهرداری کرمان حتی در صورت تحقق کامل آن نسبت به بودجه‌ی سایر کلان‌شهرهای کشور، رقم بسیار ناچیزی است.
وی افزود: با توجه به میزان بودجه‌ی شهرداری و محقق شدن فقط بخشی از آن، متوجه می‌شویم که مهندس «سیف‌الهی» شهردار کرمان و سایر هم‌کارانش در شهرداری، بدون منابع مالی قابل توجه، کارهای بزرگی انجام داده‌ و پروژه‌های بسیار زیادی از جمله تقاطع‌های غیرهم‌سطح شهر کرمان را به سرانجام رسانده‌اند.
منصوری تصریح کرد: اعضای شورای چهارم، باید با هم‌دلی و هم‌کاری به دنبال راه‌کار مناسب برای تأمین بودجه‌ی شهرداری باشند.
وی افزود: باید علاوه بر پیدا کردن راه‌کار مناسب، شهروندان نیز بدهی عوارض خودرو، عوارض خدمات شهری، نوسازی یا جرایم ساختمان خود را هرچه سریع‌تر بپردازند تا با استفاده از این منابع، شهرداری موفق به آغاز پروژه‌های جدید شود.

تأکید بر ارایه‌ی راه‌کار مناسب برای پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی از اتوبوس‌رانی
در این نشست هم‌چنین منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و مدیر عامل سابق سازمان اتوبوس‌رانی کرمان، گزارشی از مطالبات بیمه‌ی تأمین اجتماعی از سازمان اتوبوس‌رانی ارایه کرد و خواستار بررسی این موضوع و ارایه‌ی راه‌کار مناسب برای پرداخت بدهی 3 میلیارد و 700 میلیون تومانی سازمان اتوبوس‌رانی به بیمه‌ی تأمین اجتماعی شد.
وی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از این مطالبات، شامل جریمه و دیرکرد است؛ اظهار داشت: تاکنون تعامل خوبی بین سازمان اتوبوس‌رانی و بیمه‌ی تأمین اجتماعی وجود داشته است؛ اما باید برای پرداخت این مطالبات، چاره‌ای عاجل اندیشیده شود.
ایرانمنش با بیان این‌که طبق قانون باید یک سوم بودجه‌ی سازمان اتوبوس‌رانی را شهرداری، یک سوم را سازمان و یک سوم دیگر را دولت تامین نماید؛ تصریح کرد: از آبان سال گذشته تاکنون، حتی یک ریال از سهم دولت به سازمان اتوبوس‌رانی پرداخت نشده است.
وی ساخت و سازهای شهر را با توجه به زلزله‌خیز بودن شهر کرمان، خطرناک و هشداردهنده دانست و اضافه کرد: با توجه به این‌که هر 10 سال یک‌بار، شاهد یک زلزله‌ی مخرب در استان و شهر کرمان هستیم؛ بسیاری از ساختمان‌ها، از استحکام کافی برخوردار نیستند و احداث شیروانی در ساختمان‌ها نیز هم‌چنان ادامه دارد.
ایرانمنش تأکید کرد: باید از ساخت و سازهای غیر اصولی در شهر جلوگیری شود.
وی بر هم‌سان‌سازی ضوابط شهرسازی در مناطق چهارگانه‌ی شهرداری نیز تأکید کرد.

شهید مدرس؛ شاخص حق و باطل زمان خویش
در این نشست، نامه‌ی رئیس هیات امنای مدرسه‌ی علمیه‌ی «صالحیه»‌ی کرمان مطرح شد و با توجه به وجهه‌ی آموزشی آن مدرسه و به ویژه اهمیت حمایت و صیانت شأن دینی تدریس در کرمان، کلیه‌ی اعضای حاضر با معافیت پرداخت عوارض صدور پروانه‌ی ساختمان این مدرسه موافقت کردند و حجت‌الاسلام ربانی، به مستطیع نبودن طلاب و روحانیون در پرداخت عوارض مطالبه شده اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این که چند نفر خیر برای بازسازی مدرسه‌ی علمیه‌ی «صالحیه» پیش‌گام شده‌اند؛ صحیح نیست که شورا و شهرداری کرمان نیز در این امر مهم مسئولیتی بر عهده نگیرند.
شورا نیز ضمن پذیرش معافیت عوارض صدو پروانه‌ی ساختمان در رعایت کلیه‌ی ضوابط شهری، معماری و سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد.
کمال جوانمرد عضو شورای اسلامی شهر کرمان در همین خصوص با اشاره به سال‌روز شهادت شهید «مدرس»، این شهید بزرگوار را شاخص حق و باطل زمانه‌ی خویش خواند و گفت: مدارس علمیه، محلی برای تربیت افرادی هم‌چون شهید «مدرس» هستند.
وی افزود: شهید «مدرس» سید آزاده‌ای بود که ایمان و اعتقادش را به دنیافروشان نداد و در مقابل هجمه‌ی آن‌ها قرار نگرفت.
جوانمرد با بیان این‌که از مدارس علمیه‌ی کرمان، افرادی هم‌چون شهید «باهنر» و شهید «ایرانمنش» بلند شده‌اند؛ بر ضرورت این کمک تأکید کرد.
صدیقه زاهدی رئیس کمیسیون فرهنگی و آی تی نیز در این نشست، از دعوت از «مهدی صدفی» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نشست هفته‌ی آینده‌ی این کمیسیون خبر داد.

ارایه‌ی توصیه‌های بهداشتی در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر
ماه‌بانو معصوم‌زاده رئیس کمیسیون بهداشت، پسماند و محیط زیست هم در این نشست با بیان این‌که مقرر شده است تا شهرداری ساعت دقیق جمع‌آوری زباله را به شهروندان اعلام کند؛ به استفاده از تابلوهای شهری برای تبلیغات و توصیه‌های بهداشتی اشاره و خاطرنشان کرد: در هر ماه، در 15 تابلوی تبلیغاتی توصیه‌های بهداشتی  ارایه می‌شود.
زهرا لری رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان نیز در این نشست با اشاره به نامه‌ی استاد «صوتی»، بر سامان‌دهی آثار استاد «صوتی» و استاد «صنعتی» در موزه‌ی کرمان تاکید کرد.
سامان‌دهی و تنظیم اساس‌نامه‌ای در خصوص نحوه‌ی فعالیت شهردار محله‌ها نیز از دیگر مواردی بود که لری به آن اشاره و تأکید کرد.
رؤیا دیوان‌بیگی رئیس کمیسیون خدمات شهری هم در این نشست با اشاره به وجود برخی وسایل بازی غیراستاندارد در پارک‌های شهر، بر ضرورت بررسی کارشناسانه‌ی این وسایل تأکید کرد.
گفتنی است در اجرای مصوبات، رعایت ماده‌ی 80 اصلاحی مورخ 82.7.6 قانون شوراهای اسلامی الزامی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *