تاکید بر همکاری همه دستگاه‌هاي فرهنگی در پیشگیری از وقوع جرم


معاون اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هم‌کاری دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ی فرهنگی و اجتماعی، در پیش‌گیری از وقوع آسیب‌ها بسیار موثر است.

حمید خالقی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر کرمان با اشاره به هم‌کاری خوب شهرداری کرمان با معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، اظهار داشت: این معاونت، اقدامات مشترکی با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان در دست اجرا دارد که در اختیار گذاشتن تلویزیون‌های شهری، برای اطلاع‌رسانی موضوع‌هاي مختلف پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی از آن جمله است.
وی افزود: علاوه بر در اختیار گذاشتن تلویزیون‌های شهری در سه نقطه از شهر، در زمینه‌ی پخش و نصب هشدارهای پیش‌گیری از وقوع جرم به وسیله‌ی بنر در هشت نقطه از شهر کرمان، نصب پیام‌های پیش‌گیری در اتوبوس‌های شرکت واحد و برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های مختلف در فرهنگ‌سرای کوثر کرمان از جمله برگزاری نشست‌های آموزشی برای پاکبانان، هم‌کاری خوبی بین شهرداری و معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری وجود دارد.
خالقی، هم‌چنین با اشاره به آمارهای افزایش طلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: عدم تحقیق و بررسی موضوع‌هاي مختلف توسط خانواده‌ها و ناآشنایی و نداشتن آگاهی نسبت به مسایل خاص زناشویی، از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق در جامعه است.
وی با بیان این‌که در سال گذشته، به 13 میلیون و 700 هزار پرونده در سطح کشور رسیدگی شده است؛ گفت: از این میزان سهم استان کرمان، 547 هزار و 325 پرونده بوده است.
خالقی افزود: در سال 91 نسبت به سال پیش از آن، جرایم و آسیب‌ها 22 درصد رشد داشته است و بر اساس آمار با توجه به وجود 240 قاضی در استان کرمان، هر قاضی به طور میانگین سالانه به 2 هزار پرونده رسیدگی می‌کند.
وی هم‌چنین با اشاره به جمعیت 3 میلیون نفری استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال گذشته، 889 هزار و 600 نفر درگیر پرونده‌های دادگستری بودند.
خالقی گفت: پرونده‌هاي دادگستري استان در شش ماهه‌ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد رشد داشته است.
وی از سرقت مستوجب تعزیر و ضرب و جرح عمدی به عنوان اتهام‌های اول و دوم یاد و خاطرنشان کرد: آمار سرقت در سال 91 نسبت به سال پیش از آن، 43 درصد و ضرب و جرح عمدی 26 درصد رشد داشته است.
خالقی افزود: ترک نفقه با رشد 126 درصدی در سال 91 نسبت به سال 90، بیش‌ترین رشد را داشته است.
وی در عین حال وضعیت استان نسبت به کشور را از لحاظ پرونده‌های اتهام و دعوا خوب توصیف کرد و گفت: استان کرمان از نظر پرونده‌های اتهام رتبه‌ی بیست و ششم کشور و از نظر پرونده‌های دعوا رتبه‌ی بیست و نهم کشور را داراست.
خالقی با بیان این‌که متاسفانه طلاق توافقی، دومین خواسته در پرونده‌های دعوا بوده است؛ اظهار داشت: افزایش دو موضوع «سرقت» و «طلاق» در پرونده‌های کیفری و حقوقی، قابل تامل و بررسی است.
وی افزود: آمار طلاق توافقی در سال 91 نسبت به سال پیش از آن، 12.99 درصد و در شش ماهه‌ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد رشد داشته است.
خالقی، با اشاره به انجام 30 هزار و 217 ازدواج در سال 91 گفت: در سال گذشته در مجموع به ازای هر 7.55 ازدواج، یک طلاق یعنی معادل 4071 طلاق رخ داده است.
وی بیش‌ترین سن طلاق را در رابطه با آقایان بین 25 تا 29 سال و بین خانم‌ها بین 20 تا 25 سال عنوان کرد و گفت: میانگین مدت ازدواج‌های منجر به طلاق، زیر پنج سال بوده است.
خالقی با بیان این‌که اگر اقدام همه‌جانبه‌ای در رابطه با موضوع خانواده انجام نشود، با سیر صعودی آمار طلاق‌ها در آینده با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم؛ خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر در پیش‌گیری از طلاق، مشاوره‌ی زوجین قبل از ازدواج است.
وی بار دیگر با تاکید بر این‌که زوجین باید حتما قبل از ازدواج، آموزش‌های مهارت زندگی و مسایل خاص زناشویی را فرا بگیرند؛ تصریح کرد: یکی از عوامل بسیار موثر در بروز و افزایش طلاق‌ در جامعه، استفاده از برنامه‌های ماهواره است.
خالقی هم‌چنین با اشاره به برخی از برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری، گفت: در شش ماهه‌ی دوم امسال، 680 برنامه‌ی آموزشی اجرا خواهد شد که 400 برنامه مربوط به دانش‌آموزان و والدین آن‌هاست.
وی با تاکید بر شکل‌گیری کارگروه خانواده گفت: باید با پرهیز از کارهای جزیره‌ای، همه‌ی موضوع‌هاي مربوط به خانواده با بهره‌گیری از کارگروهی به عنوان اتاق فکر، پی‌گیری شود.
خالقی با اشاره به افزایش آمار سرقت نیز خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر سرقت از داخل خودرو، در معرض دید بودن لوازم گران‌قیمت است.
وی افزود: شهروندان به ویژه خانم‌ها اگر فقط کیف خود را از شانه‌ی چپ به روی شانه‌ی راست بیاندازند؛ 90 درصد از کیف‌قاپی جلوگیری می‌شود.
خالقی تصریح کرد: به اعتقاد من در سرقت، 60 درصد، مالباخته مقصر است.
در این نشست هم‌چنین رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، با تشکر از اقدامات معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در رابطه با پیش‌گیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی، آمادگی شورای اسلامی شهر کرمان و شهرداری را برای هرگونه هم‌کاری در خصوص پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد.
فتح‌الله مؤیدی هم‌چنین خواستار بازدید اعضای شورای اسلامی شهر، از زندان کرمان شد.
لازم به ذکر است در این نشست، سایر اعضای شورای شهر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرهاي خود پرداختند و در خصوص هم‌کاری با معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری، قول مساعد دادند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *