تاکید شورای اسلامی شهر بر مناسب سازی فضاهای شهری برای جانبازان و معلولان

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، گفت: از نخستین دوره‌ی شورا، براساس تاکیدی که قانون برای مناسب‌سازی شهر و ادارات، برای رفت و آمد معلولان شده است، شورا و شهرداری همت خود را بر اصلاح و مناسب‌سازی فضاهای شهری و ادارات قرار داده است.
علی مهاجری در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان که با حضور دکتر فکری مشاور مدیرکل بهزیستی استان کرمان و دکتر مرادزاده دبیر کارگروه حقوق معلولان و عدالت اجتماعی برگزار شد، افزود: در معابر و سایر فضاهای شهری از جمله پارک‌ها نیز تلاش شده است تا مناسب‌سازی منطقی برای ناتوانان جسمی انجام شود.

وی افزود: سامان‌دهی عبور و مرور، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی فضاهای عمومی، همواره در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری قرار داشته است، اما انجام این کار تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب زمان می‌برد.
مهاجری با بیان این که جبران عقب‌ماندگی‌های 50 ساله در ارتباط با مناسب‌سازی فضای عمومی شهر کرمان، طول می‌کشد، اظهار داشت: براساس تبادل نظری که در این نشست انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که شورا کماکان بر نظریه‌ی مناسب‌سازی فضاهای عمومی پافشاری کند و اگر اداره‌ی کل بهزیستی نظریه‌ی کاربردی خاص، یا درخواستی در این خصوص دارد به صورت کتبی به شورا ارسال نماید تا پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی در جهت اجرای آن با شهرداری هماهنگی شود.
عیسی سلاجقه رئیس کمیسیون فنی و مهندسی شورای اسلامی شهر، نیز در این نشست با بیان این که نباید بر افرادی که ناتوانی جسمی دارند، نام معلول نهاد، به فعالیت‌های دکتر فکری و دکتر مرادزاده که هر دو نابینا هستند، اشاره و تصریح کرد: معلول کسی که کار و تلاش نمی‌کند و علی‌رغم داشتن بدن سالم از توانایی‌هایی که خداوند به او اعطا کرده است، استفاده نمی‌کند.
وی هم‌چنین بر ضرورت فرهنگ‌سازی در ارتباط با مناسب‌سازی فضاهای عمومی تأکید کرد و از شهرداری تقاضا کرد که با استفاده از دستگاه صوتی در محل چهارراه‌ها، به رفت و آمد معلولان کمک شود.
شهردار کرمان در پاسخ اظهار داشت: چنین دستگاهی خریداری شده است و به زودی در محل یکی از چهارراه‌های پرتردد، به صورت آزمایشی نصب خواهد شد.
زهرا لری رئیس کمیسیون فرهنگ و رفاه اجتماعی شورای اسلامی شهر نیز پس از تشکر از حضور آقایان فکری و مرادزاده در جلسه، ارسال طرح مناسب‌سازی برای جانبازان، معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان را به شهرداری یادآوری و ابراز امیدواری کرد: در آینده اقدامات مفیدی چه از حیث ارزش‌های فیزیکی و تمدنی و چه از نظر فرهنگی برای معلولان انجام شود.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان کرمان، گفت: مناسب‌سازی فضای شهر و اماکن عمومی فقط مورد استفاده‌ی معلولان و افرادی که ناتوانی جسمی دارند، قرار نمی‌گیرد، بلکه همه‌ی شهروندان از این امکانات بهره می‌برند.
به گزارش کرنا، دکتر فکری در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با بیان این که شهروندان امکان دارد در اثر حادثه‌ای، حتی برای مدت کوتاهی دچار معلولیت شوند، اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع مالی شهرداری کرمان چنین به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد مناسب‌سازی فضاهای عمومی فقط برای معلولان انجام گیرد، چندان مقرون به صرفه و منطقی نخواهد بود، اما اگر با این نگاه به مقوله‌ی مناسب‌سازی نگاه کنیم که همه‌ی شهروندان کمکی است که از این مناسب‌سازی بهره ببرند، انجام این کار ضروری به نظر می‌رسد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: کرمان شهر قدیمی است و انتظار نیست که در یک دوره‌ی کوتاه، این شهر مناسب‌سازی شود، ضمن این که طی این دوره از شورای شهر و شهرداری کرمان فعالیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله مناسب‌سازی فضاهای عمومی صورت گرفته است.
فکری افزود: رضایت‌مندی عمومی از شهرداری نشان‌دهنده‌ی اقدامات ارزنده‌ی شورای اسلامی شهر و شهرداری در این دوره است.
دبیر کارگروه حقوق معلولان و عدالت اجتماعی، نیز در این نشست با اشاره به این که موضوع مناسب‌سازی منطقی در ایران در سال 67 به تصویب رسید، گفت: با تصویب این مصوبه برای اولین بار پیش‌بینی شد تا برای افراد معلول محیط شهری سازگار شود و به طور جسته و گریخته این موضوع در قوانین عنوان می‌شد، اما چندان اجرایی نمی‌شد.
دکتر مرادزاده افزود: در سال 83 در ماده‌ی دوی قانون جامع حمایت از معلولان، به طور صریح حمایت از معلولان پیش‌بینی و بر اجرای آن تاکید شد.
وی با بیان این که افراد در خصوص مناسب‌سازی منطقی فضای شهری بیش‌تر به وجه مادی و فیزیکی آن نگاه می‌کنند، گفت: واژه‌ی مناسب‌سازی منطقی قلمرو بیش‌تری را در بر می‌گیرد، به این معنی که فقط شامل محیط فیزیکی نیست، بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و مردم باید در رفتار و نگاهشان معلولان را ببینند.
مرادزاده افزود: به طور مثال در احداث ساختمان‌ها علاوه بر رعایت مسایل قانونی، باید عبور و مرور معلولان نیز در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تاکید اسلام بر حضور و مشارکت اجتماعی معلولان، خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی مکان‌های عمومی برای معلولان، باید صرف‌نظر از علت معلولیت صورت گیرد.

مهندس ابوالقاسم سیف‌الهی در این نشست  با بیان این که در ساختمان‌های ادارات دولتی تاکید داریم تا مناسب‌سازی صورت گیرد، گفت: در همه مناطق شهر و فضاهای عمومی تلاش کرده‌ایم صورت گرفته تا مناسب‌سازی برای معلولان انجام شود، اما تا رسیدن به آن چه ایده‌آل ماست، فاصله‌ی زیادی داریم.
وی افزود: همواره نظر اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و تلاش شهرداری بر این بوده است که فضای شهر را اصلاح کنیم، اما کاستی‌ها و عیب‌های موجود را می‌پذیریم و تمام تلاش خود در جهت این ضعف‌ها به کار می‌بریم.
سیف‌الهی هم‌چنین با تأکید بر این که، این موضوع باید در صدا و سیما، رسانه‌ها و مطبوعات مطرح و فرهنگ‌سازی عمومی شود، گفت: در خصوص انجام فعالیت‌های اجرایی نیز هر تصمیمی که شورای اسلامی شهر کرمان در این مورد بگیرد، شهرداری با تمام توان آن را اجرا خواهد کرد.
شهردار کرمان، به برخی از اقدامات انجام شده در مورد با مناسب‌سازی منطقی اماکن عمومی و فضاهای شهری اشاره کرد اظهار داشت: به طور مثال در پارک عصای سفید سعی شده است تا از گل‌های معطر استفاده شود تا نابینایان از بوی آن لذت ببرند و یا آب‌نماها به گونه‌ای ساخته شده تا نابینایان صدای آب را بشنوند.
وی افزود: این پارک در عین حال طوری احداث شده است تا اگر نابینایی به هم‌راه خانواده حضور پیدا کرد، همه‌ی اعضای خانواده از آن لذت ببرند.
سیف‌الهی ادامه داد: در همه‌ی پارک‌ها نیز برای حضور افرادی که ناتوانی جسمی دارند، مناسب‌سازی صورت گرفته است.
وی هم‌چنین به مناسب‌سازی پیاده‌روهای خیابان شریعتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سعی شده تا خط وسط پیاده‌روهای خیابان شریعتی از موزاییکی که گل آن برجسته است استفاده شود، تا عبور و مرور برای نابینایان راحت‌تر شود.
سیف‌الهی افزود: البته هنوز تا دستیابی به مقصود فاصله‌ی زیادی داریم.

زهرا لری با بیان کرد شورای اسلامی شهر کرمان، اجرای این طرح را قبلا پی‌گیری کرده است و با توجه به توانمندی و تلاش شهردار کرمان، مراحل مختلف طرح در حال اجرا است.
وی هم‌چنین با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان، گفت: شورای اسلامی شهر کرمان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این قانون به نحو مطلوب اجرا شود.
وی با بیان این که برای رفع مشکلات مربوط به معلولان نیاز است تا با استفاده از رسانه‌های جمعی فرهنگ‌سازی بیش‌تری صورت گیرد، گفت: باید برای آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان به مسایل معلولان باید از مهدکودک‌ها و دبستان‌ها شروع کنیم، تا در آینده علاوه بر مناسب‌سازی فیزیکی، در بخش فرهنگ‌سازی نیز شاهد رشد و توسعه باشیم.
وی در ادامه به مصوبات کمیسیون فرهنگ و رفاه اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: بازدید از خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.
لری بر ایجاد خانه‌های فرهنگ در محله‌های محروم نیز تاکید کرد و گفت: علی‌رغم مشکلات موجود شهرداری کرمان، به نظر می‌رسد ایجاد خانه‌های فرهنگ در محله‌های محروم، حتی در مکان‌های استیجاری ضروری است، چرا که نیاز به کار فرهنگی برای شهروندان بسیار زیاد احساس می‌شود، ضمن این که انجام کارهای فرهنگی به ویژه در زمینه‌ی مسایل شهروندی، هزینه کردن نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری است.
وی به احداث دو سالن مطالعه و سالن‌های ورزشی در پارک مطهری اشاره کرد و افزود: امید است که شهرداری کرمان با افزودن کتاب‌های کمک آموزشی به کتاب‌خانه‌ی پارک مطهری، به پربار شدن این کتاب‌خانه کمک نماید.
بررسی و اتخاذ تصمیم برای چند نامه‌ی رسیده و تصویب نهایی آخرین مصوبات کمیسیون‌ها از جمله دیگر برنامه‌های شب گذشته‌ی نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بود.
زهرا ایرانمنش رئیس کمیسیون بانوان، جوانان و مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر، در این نشست در خصوص آخرین نشست این کمیسیون، گفت: در نشست کمیسیون بانوان، جوانان و مشارکت‌های مردمی مصوب شد تا در صورت تصویب در جلسه‌ی شورای عمومی در تاریخ ششم آبان ماه از چهار خانواده‌ی شهید با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، شهردار و معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار بازدید صورت گیرد.
ایرانمنش هم‌چنین با اشاره به انجام ورزش همگانی توسط بانوان محله‌ی میلاد، گفت: قبلاً قرار این بود که ورزش‌های همگانی بانوان این محله در فضای مدارس انجام شود، که با توجه به بازگشایی مدارس، دیگر ادامه‌ی ورزش بانوان در فضای مدارس مقدور نیست، بنابراین مقرر شد تا فضای محصور دیگری برای این منظور در نظر گرفته شود.
وی افزود: در آخرین نشست کمیسیون بانوان، جوانان و مشارکت‌های مردمی، هم‌چنین هم‌کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در هفته‌ی «کودک» توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید «مرتضی حسینی» معاون فرهنگی شهردار تشریح و مقرر شد تا اعضای شورای اسلامی شهر کرمان از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بازدید به عمل آورند.
لازم به ذکر است: در این نشست مظفر داوری نایب رئیس کمیسیون فنی و مهندسی و فتح‌الله مویدی رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز به بیان برخی از مصوبات کمیسیون‌های مربوطه پرداختند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *