بررسي وضعيت صنايع دستي کرمان در شورا شهر

نشست عمومي این هفته شوراي اسلامي شهر کرمان با موضوع بررسي وضعيت صنايع دستي در کرمان، با حضور  اعضاي شوراي اسلامي شهر ، شهردار کرمان و سرپرست و معاون صنايع‌دستي اداره‌ي کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردش‌گري استان کرمان در محل شورا برگزار شد.

نايب رييس شوراي اسلامي شهر کرمان در آغاز اين نشست ضمن تشکر از سرپرست اداره‌ي کل ميراث فرهنگي به دليل تلاش‌هاي اين اداره‌ي کل در برگزاري جشنواره‌ي گل محمدي در لاله‌زار، به استقبال خوب مردم از اين جشنواره اشاره کرد.
کامران صنعتي افزود: چنين جشنواره‌هايي بايد در سراسر استان کرمان برگزار شود تا مردم با جاذبه‌هاي اين استان آشنا شوند.
شهردار کرمان نيز در اين نشست از تلاش‌هاي سرپرست سازمان ميراث فرهنگي براي انجام اقدامات مختلف در سطح استان، تشکر کرد و گفت: پشتيباني‌هاي ميراث فرهنگي از شهرداري کرمان در اجراي پروژه‌ي تفريحي گردش‌گري قلاع‌دختر و اردشير و توجه به بازنگري در بحث حريم‌هاي بافت قديم، قابل تقدير است.
در ادامه‌ي اين نشست رييس کميسيون بانوان،‌جوانان و مشارکت‌هاي مردمي شورا ضمن تشکر از حضور معاون صنايع دستي اداره‌ي کل ميراث فرهنگي در نشست روساي کميسيون‌هاي بانوان کلان‌شهرهاي کشور در کرمان، گفت: اين نشست‌ها به طور ماهيانه در يکي از استان‌هاي کشور برگزار مي‌شود که نشست ماه گذشته‌ي آن در کرمان و با محوريت صنايع دستي برگزار شد.
زهرا ايرانمنش با اشاره به اين‌که استان کرمان در صنايع‌دستي مانند پته‌دوزي، منبت‌کاري و کنده‌کاري روي مس پيش‌قدم است، افزود: اين سوال مطرح است که آيا از بانواني که در زمينه‌ي صنايع دستي فعاليت مي‌کنند حمايت‌هاي لازم مي‌شود.
ايجاد بازارچه براي فروش صنايع دستي که توسط بانوان توليد مي‌شود و راه‌هاي عرضه‌ي صنايع دستي به متقاضيان از ديگر سوال‌هاي رييس کميسيون بانوان، جوانان و مشارکت‌هاي مردمي از سرپرست سازمان ميراث فرهنگي بود.
رييس کميسيون فرهنگ و رفاه اجتماعي نيز در اين نشست با بيان اين‌که کرمان استاني تاريخي و باستاني و نقطه‌ي عطف تاريخ ايران است، افزود: هنرهاي ارزشمندي از زمان گذشته در استان کرمان وجود داشته است که حفظ اين هنرها و اطلاع‌رساني گسترده در خصوص معرفي آن‌ها به مردم بر عهده‌ي ما است.
زهرا لري ضمن اشاره به قدمت 400 ساله‌ي پته‌ي کرمان، به ورود زنان افاغنه به کار پته‌دوزي و کم‌رنگ‌شدن فعاليت پته‌دوزي در کرمان اشاره کرد.
وي با اشاره به اين که اداره‌ي کل ميراث فرهنگي براي بناهاي تاريخي حساسيت خاصي قائل است، افزود: چرا عمليات بازسازي و ترميم بناهاي تاريخي با سرعت بيش‌تري انجام نمي‌شود. 
وي ادامه داد: متاسفانه بناهاي قديمي که در حال تخريب هستند به مکاني براي حضور معتادان تبديل شده‌اند.
وي به اعلام آمادگي شوراي شهر تهران در خصوص تعيين هفته‌اي به عنوان «هفته‌ي فرهنگ کرمان» با هم‌کاري شوراي اسلامي شهر کرمان خبر داد و به بيان سوال‌هايي در خصوص چگونگي عرضه‌ي صنايع دستي در کرمان و حمايت از زنان خانه‌داري که به کار صنايع دستي مشغول هستند، پرداخت.
رييس کميسيون فني و مهندسي شورا نيز گفت: افرادي که در بخش صنايع دستي فعاليت مي‌کنند بايد ساماندهي شوند و با ارايه‌ي تسهيلات مورد حمايت قرار گيرند.
عيسي سلاجقه به لزوم بهبود وضعيت بافت قديم شهر کرمان اشاره کرد و گفت: بايد طرح جامعي در خصوص ساماندهي بافت قديم شهر کرمان ارايه و اجرا شود که علاوه بر حفظ اصالت، زيبنده‌ي بافت قديم باشد.
وي به محدوديت‌هاي ساخت و ساز در بافت قديم اشاره کرد و گفت: تسهيلات مختلفي به مردم براي ساخت و ساز در بافت قديم داده مي‌شود، ولي به دليل نبودن جاذبه و عدم امکان ساخت و سازهاي چند طبقه‌، استقبال خوبي از اين تسهيلات نمي‌شود و سرمايه‌گذاري چنداني در بافت قديم صورت نمي‌گيرد.
رييس کميسيون خدمات شهري و بهداشت شورا نيز در اين نشست خواستار تعمير و بازسازي مغازه‌هاي بازار ميدان قلعه و استفاده از اين مغازه‌ها به عنوان بازار عرضه‌ي صنايع دستي شد.
فتح‌الله مويدي گفت: اين اقدام مي‌تواند در عرضه‌ي بدون واسطه‌ي توليدات صنايع دستي به متقاضيان موثر باشد.
رييس کميسيون بودجه و امور حقوقي شوراي شهر نيز با بيان اين‌که همه‌ي طرح‌هاي بافت قديم مربوط به طرح جامع شهرسازي است افزود: يک طرح با ديدگاه ميراث فرهنگي در اين بافت وجود ندارد.
محمد سام افزود: بايد محدوده و شاخص‌هاي بافت قديم شهر را مشخص کرد تا فضاهاي اطراف اين محدوده آزاد شوند و ساخت و ساز در اين قسمت‌ها صورت گيرد.
مظفر داوري نايب رييس کميسيون فني و مهندسي شورا نيز در اين نشست به حريم و محدوديت‌هاي ميراث فرهنگي، عدم اعتبار کافي براي مرمت و بازسازي اين مکان‌ها و مشکلات مردم در بافت قديم به خصوص مشکلات اجتماعي اشاره کرد.
در ادامه‌ي اين نشست سرپرست اداره‌ي کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردش‌گري استان کرمان از ارايه‌ي نظرات اعضاي شورا که با هدف بهبود وضعيت شهر و استان کرمان مطرح شد، تشکر کرد.
هادي ايرانمنش با بيان اين‌که در کشور 260 رشته‌ي صنايع دستي فعال است، گفت: در استان کرمان 60 رشته‌ي صنايع دستي وجود دارد که از اين تعداد 30 رشته از جمله گليم و پته فعال هستند.
وي ادامه داد: برخي از اين رشته‌ها در شرف منسوخ شدن هستند و نياز به بازنگري دارند.
ايرانمنش گفت: براي بهبود وضعيت صنايع دستي در کرمان اقدامات مختلفي در حال انجام است که ساماندهي صنعت‌گران حوزه‌ي صنايع دستي يکي از مهم‌ترين اقدامات است.
وي با يبان اين‌که در گذشته توليد برخي از صنايع دستي در منازل انجام مي‌شد و حمايتي از توليدکنندگان اين صنايع دستي صورت نمي‌گرفت، از بيمه‌شدن اين توليدکنندگان پس از تاييد اداره‌ي کل فني و حرفه‌اي استان کرمان خبر داد.
ايرانمنش فراهم کردن زمينه‌ي فروش و بازاريابي توليدات صنايع دستي و توسعه و ترويج صنايع دستي با آموزش علاقه‌مندان به اين حرفه را از ديگر اقدامات انجام شده در راستاي حمايت از صنايع دستي استان کرمان عنوان کرد و گفت: در سال گذشته پنج هزار نفر در استان کرمان آموزش‌هاي لازم در خصوص صنايع دستي فرا گرفتند.
وي از راه‌اندازي اولين کارگاه تراش سنگ قيمتي فيروزه در شهرستان شهربابک خبر داد و گفت: استان کرمان به بهشت معادن کشور مشهور است و سنگ‌هاي قيمتي خوبي از معادن آن استخراج مي‌شود که متاسفانه تاکنون اين سنگ‌هاي قيمتي به صورت خام براي تراش و بهره‌برداري به استان‌هاي ديگر فرستاده مي‌شد.
سرپرست اداره‌ي کل ميراث فرهنگي از راه‌اندازي موزه‌ي سنگ‌هاي قيمتي با هدف آشنايي مردم با انواع سنگ‌هاي قيمتي طي دو ماه آينده در کرمان خبر داد.
وي استانداردسازي محصولات صنايع دستي را يکي ديگر از اقدامات در حال انجام اين اداره‌ي کل براي حمايت از توليدات صنايع دستي عنوان کرد و گفت: بايد شاخص‌هاي اوليه‌اي را براي درجه و دسته‌بندي کردن محصولات صنايع‌دستي و قيمت‌گذاري اين محصولات تعيين کرد.
ايرانمنش با بيان اين که ارتقاي کيفيت محصولات صنايع دستي در دستور کار اين اداره‌ي کل است افزود: بر همين اساس دوره‌هاي آموزشي براي مدرسان صنايع دستي برگزار خواهيم کرد.
وي با بيان اين‌که دو رشته از رشته‌هاي صنايع دستي استان کرمان مهر اصالت يونسکو دريافت کرده‌اند، گفت: در دوره‌ي آموزشي که براي ارتقاي محصولات صنايع دستي در شهريورماه سال گذشته با حضور کارشناسان يونسکو در کرمان برگزار شد، فرش و گليم استان کرمان نشان اصالت يونسکو دريافت کردند.
وي از راه‌اندازي شهرک صنايع دستي در کرمان خبر داد و گفت: با هم‌کاري سازمان مسکن و شهرسازي زميني براي راه‌اندازي اين شهرک در نظر گرفته شده است که پس از ساخت به صنعتگران واگذار مي‌شود.
ايرانمنش هم‌چنين از راه‌اندازي دو بازارچه‌ي صنايع دستي در کرمان و سيرجان در آينده‌اي نزديک خبر داد و گفت: با هم‌کاري شهرداري کرمان بازارچه‌ي صنايع دستي در ميدان توحيد اين شهر راه‌اندازي مي‌شود.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌که حل‌شدن مشکل بافت قديم شهر کرمان نيازمند اجراي يک طرح ويژه است، گفت: سياست اصلاح حريم‌هاي ميراث فرهنگي در شهر کرمان دستور کار اين اداره‌ي کل قرار دارد که با وجود همه‌ي مشکلات اصرار داريم اين هدف تحقق يابد.
ايرانمنش گفت: اين اقدام با حفظ و پاسداري از ميراث فرهنگي انجام مي‌شود که اميدواريم مشکلات ساخت و ساز مردم در بافت قديم شهر با اين اقدام تا حد زيادي مرتفع شود و شاهد عمران و آباداني بافت قديم شهر کرمان باشيم.
وي انجام چنين اقداماتي هم‌کاري و هم‌راهي ساير ارگان‌ها لازم است، گفت: خوش‌بختانه تعامل خوبي بين ميراث فرهنگي و شهرداري کرمان وجود دارد که در ديگر استان‌ها شاهد اين تعامل نيستيم.
سرپرست اداره‌ي کل ميراث فرهنگي گفت: استان کرمان جز پنج استان اول کشور است که از ظرفيت‌هاي بالقوه‌ي زيادي برخوردار است که اگر اين ظرفيت‌ها به فعليت برسند، استان کرمان در زمينه‌ي ميراث فرهنگي و گردش‌گري سرآمد کشور خواهد شد.
وي با اشاره به اين که اميدواريم هم‌کاري بين شورا، شهرداري و ميراث فرهنگي ادامه داشته باشد، خواستار تداوم اين نشست‌ها با هدف هم‌فکري و مشاوره با اعضاي شوراي شهر شد.
معاون صنايع دستي اداره‌ي کل ميراث فرهنگي نيز با بيان اين‌که به بخش صنايع دستي رديف بودجه‌ي صادراتي اختصاص داده مي‌شود، گفت: اگر بودجه‌ي موردنياز اجرايي شود، تاثير خوبي در تحقق اهداف اين اداره‌ي کل و توسعه و ترويج صنايع دستي خواهد داشت.
زاهديان از بيمه‌ي بيش از پنج هزار نفر از افرادي که در استان کرمان به کار صنايع دستي مشغول هستند، خبر داد و افزود: تاکنون جمع‌آوري اطلاعات کامل از 22 هزار نفر از صنعتگران صنايع دستي استان کرمان براي ايجاد بانک اطلاعات انجام شده است.
وي با بيان اين‌که هم‌کاري بين کليه‌ي دستگاه‌هاي اجرايي و اداره‌ي کل ميراث فرهنگي مي‌تواند در توسعه، ترويج و رونق صنايع دستي استان کرمان نقش موثري داشته باشد، گفت: راه‌اندازي بازارچه‌هاي سيار عرضه‌ي محصولات صنايع دستي، عرضه‌ي صنايع دستي استان کرمان به استان‌هاي هم‌جوار، استفاده از محصولات صنايع دستي به عنوان هديه در مراسم‌هاي ارگان‌ها و نهادهاي مختلف استان و هم‌چنين عرضه‌ي محصولات صنايع دستي در ترمينال‌ها و فرودگاه‌ها از جمله فعاليت‌هاي اداره‌ي کل ميراث فرهنگي در اين خصوص است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *